Het is nu wo 06 jul 2022, 15:04

• PortaalForum Inrichting Hardscape en decoratie

• Zoeken

Categoriën

Project shallow emerse

De ruggegraat van je Nature Aquarium. Voorbereiding, samenstelling en alles met betrekking tot hardcsape materialen.
    • Auteur
    • Bericht

Afternee

Level: 0

Project shallow emerse

Berichtza 25 feb 2017, 16:02

Ik ben een nieuw project begonnen. Ik wilde al een tijdje een shallow tank hebben waarbij je de indruk wekt een groot aquarium te hebben. Na enige tijd zoeken heb ik iemand gevonden die een aquarium van 100*30*20 voor mij heeft kunnen maken. Normaal gesproken zou ik een ada-f-serie hebben gekocht maar in Nederland is daar ontzettend lastig aan te komen (boven de 60cm).

Afbeelding
    (de inspiratie voor dit project, James Findley - Tributary)

Resultaat is redelijk voor wat ik moest betalen. Facet geslepen randen en optic-white glas. Vandaag (25-02-2017) opgehaald. Wie het adres wil mag best een pm sturen.

Afbeelding

Een paar weken geleden heb ik het project met Wilco doorgesproken en zijn we samen wat lay-outs gaan proberen.
    Ik wist grotendeels welke materialen ik wilde gebruiken, namelijk Koke-stone en hardhout (driftwood).

Afbeelding
    (eerste opzet)

Ik had al snel een erg interessant stukje hout gevonden die ik perse in het geheel wilde verwerken. Op de foto's is die te zien. Linker kant, opgebouwd uit 4 stukken hout. En rechts uit een flinke stronk met wat takjes om het wat ruimtelijker te maken.

Afbeelding
    (het geheel)

Afbeelding
    (links, het 'top' stuk)

Afbeelding
    (recht, de stronk)

Het volgende deel van dit project is de lampen plaatsen boven het aquarium en het meubel op maat maken. Het gaat allemaal even duren, ik verwacht nog minimaal 2 maanden bezig te zijn :)

UPDATE 15-03-2017

Even een update. Wellicht minder interessant dan de vorige keer omdat de hardscape niet heel veel is veranderd.
    Ik heb gekozen om de rechter kant wat breder te maken waardoor meer plek ontstaat voor de beplanting straks. Een andere reden was om wat meer balans te creëren voor het oog.

Afbeelding
    Het la plata zand toe gevoegd.

Onderkast besteld en aangepast voor het formaat. In eerste instantie zou ik de kast volledig zelf maken maar de kosten en baten wogen niet op tegen een kant en klare kast aanpassen. Ik heb het nieuwe type onderkast voor de Juwel Rio 125 aangepast. In principe een kleine ingreep, alleen de bovenplaat verwijderd en een nieuwe gemaakt.

Afbeelding
    Onderkast wit met hout bovenplaat. (om de 1 of andere reden is deze foto gedraaid. zal volgende keer kijken of het wel lukt).

Verder heb ik heel lang nagedacht over welke verlichting ik wilde hebben. Ik liep tegen het probleem aan dat heel veel verlichting niet gemaakt is om hoger dan 10-20cm boven het aquarium te hangen. Denk aan de stralingshoek, de meeste verlichting zit op 90-120graden en ik wil de lamp hoger hangen ivm de stengelplantjes die er wellicht in komen. Hiervoor had ik dus een stralingshoek nodig van ongeveer 60 graden. Daarbij komt ook dat ik geen €500,00+ euro uit wil geven aan de verlichting. Dus met al mijn wensen en "budget" heb ik besloten om deze custom-made te bestellen.

Uiteindelijk heb ik een fabriek benaderd en die hebben voor mij deze led-balk gemaakt. Water dicht en wat betreft design is het geen verschrikking om tegenaan te kijken. Het licht is mooi helder... we zullen zien... :ugeek:

specificaties:
      900mm bar
      60 degree lens
      6500k
      3watt led

Afbeelding
    Door de 60graden lens kijk je er niet direct in als je op de bank zit en is het ook niet storend voor de verlichting in huis.

Twijfel nog of er een dimmer tussen moet.

Verder heb ik mijn Twinstar M5 binnen gekregen, bedankt Wilco! Deze zal hopelijk helpen bij de opstartfase eind april. Filter is een eheim potfilter en ik heb een simpel Eheim Co2 systeem.

De volgende update gaat even duren omdat ik een tijdje weg ben en daarna pas wil starten met de beplanting. Als iemand nog ideeën heeft met betrekking tot de lay-out, now is your time! :)

01-05-2017 UPDATE

Weer terug in Nederland, helaas een virusje meegenomen en nu dus ziek. Tijd gebruikt om de beplanting wat uit te werken met behulp van PhotoShop. hoofdzakelijk om het een klein beetje te visualiseren voor mezelf. Was grappig om een keer met PS te werken.

Afbeelding
    hier de link naar de afbeelding https://i.imgsafe.org/6ff598f140.jpg, voor een duidelijkere foto :roll:

plantjes (afbeeldingen van azaqua.nl)
    azolla filiculoides (deze is niet te zien op de foto maar lijkt me wel leuk in deze aquarium
    bucuphalandra wavy green 1 stuk op een centrale plek op het grote 'eiland'
    riccardia chamedryfolio over deze keuze voor het mos ben ik nog niet zeker... maar komt dus op de stukken hout voor de 'aged look'.
    anubius petite redelijk veel gebruikt in de foto. ik hou van de ronde kleine blaadjes :)
    hydrocotyle tripartita niet op de foto maar dit woekerplantje zorgt voor een 'natural chaotic look' (I hope).
    hygrophila pinnatifida doet me denken aan een kruising tussen rucola en varens. Mos en varens gaan prettig samen, bedoeling is een stuk of 3 van deze plantjes een plekje te geven waar wat meer ruimte is zodat er genoeg licht bij komt en hij mooi compact groeit.
    micranthemum umbrossum hier twijfel ik nog over. leuk plantje maar groeit erg snel en aangezien de aquarium maar 30cm hoog is...
    microsorum pteropus windelov door de grillige vorm van de bladeren valt deze plant op. Zelfde reden als de pinatifida wil ik deze plant gebruiken. misschien dat ik uiteindelijk voor 1 van de twee kies of de verhouding omdraai...

Belangrijk om te weten is dat de grotere planten tegen de achterkant van het grote eiland niet op de foto staan. Deze planten zullen boven het water uitsteken. Weet nog niet welke het precies wordt maar stengelplanten zoals de Echindorus Palaefolius geven je een idee. Plus wat grasachtige sprietjes voor een minder steriele look.

Terwijl ik weg was is mijn andere aquarium helaas gaan lekken (Dennerle!!!!) en zit nu de hele bevolking in een plastic aquarium (vriendin via whatsapp spoedcursus gegeven hoe ze dat moest doen) :cry: dit zorgt voor enige tijdsdruk want als de baby (6,5 maand nu) gaat kruipen moet die aquarium weg aangezien die op de grond staat.

04-05-2017 kleine update

Toch besloten om een bodembedekker te gebruiken om zo de "brug" wat meer te accentueren.
    Afbeelding
    Als bodembedekker wil ik de Hemianthus Callitrichoides gebruiken.
    Laatst bijgewerkt door Afternee op do 04 mei 2017, 09:43, in totaal 7 keer bewerkt.

Corné

Level: 4

Level: 4

Re: Project shallow emerse

Berichtza 25 feb 2017, 16:43

Geweldig!
    Ben wel erg benieuwd naar de ontwikkelingen want deze shallow tanks zijn niet de makkelijkste.
    Deze ga ik volgen :)

Albert

Berichtma 27 feb 2017, 08:52

Hoi, mooi project. Ik vind hun "Continuity' erg mooi ook. https://www.youtube.com/watch?v=lD7k6MRsTz8&t=5s

Waar heb je de aquarium besteld? Ik ben wel benieuwd. Mag ik vragen de afmetingen zijn geworden en de prijs?

manoah77

Berichtzo 05 maart 2017, 20:05

Ik ben zeer benieuwd naar je project.

Afternee

Berichtwo 15 maart 2017, 21:24

Update geplaatst vandaag. Leuk dat er belangstelling is. Vragen omtrent het project het liefst in een pm omdat ik niet heel veel tijd op het forum doorbreng.

MischaB

-

Berichtma 20 maart 2017, 18:06

Ziet er veelbelovend uit!
    Ik ben benieuwd!

Afternee

Berichtma 01 mei 2017, 11:17

update van mogelijke beplanting

3kes

Berichtwo 03 mei 2017, 06:00

Erg leuk! Mijn project van vorig jaar was een 120x30x20 aquarium. Op zich goed gelukt alleen is het lastig om 'dode hoeken' te voorkomen. Qua verlichting gebruikte ik eerst een China led balk en later 3 TMC led tegels.

Afternee

Berichtdo 04 mei 2017, 09:23

Ben wel benieuwd naar hoe die er uit ziet. heb je misschien een foto?

Keer terug naar Hardscape en decoratie