Het is nu do 28 maart 2024, 19:55

  • PortaalForum Inrichting Bodemsubstraat en voedingsbodem

  • Zoeken

    Categoriën

    Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    De basis van je Nature Aquarium. Opbouw, Aqua Soils, Decoratie zand, toevoegingen etc.
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Erikada 60P

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 13
    • Geregistreerd: zo 12 jul 2015, 21:11

    Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtza 22 aug 2015, 22:36

    Hallo Allemaal,

    Ik ben van plan om een nieuwe layout te gaan maken voor mijn ADA 60 P. Hiervoor wil ik een gedeelte van mijn bestaande Aquasoil Amazonia en Powersand blijven gebruiken i.v.m. de aanwezige micro-organismen. Om de planten toch een boost te geven ben ik voornemens om een nieuwe toplaag Aquasoil (3 liter) aan te brengen. De aanwezige soil is net geen jaar oud.

    Het filter laat ik doordraaien in een ander aquarium waarin ook de vissen en garnalen even zullen verblijven. Dit ook i.v.m. de aanwezigheid van nuttige bacteriën en de afbraak van schadelijke stoffen.

    Zijn er tips die jullie me kunnen geven t.a.v. de waterwissels tijdens de opstartfase? Of tips in het algemeen tijdens de herinrichting/ hergebruik van Aquasoil? Verlichtingsduur? Enz.

    Alvast bedankt voor de input en het meedenken!

    Gr.

    Erik
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtvr 28 aug 2015, 08:22

    Op zich zou je het Aqua Soil wel weer kunnen gebruiken.

    Wel kan ik me voorstellen dat de micro-organismen kunnen afsterven in de tijd dat het water stilvalt. Zo heb ik me eens laten vertellen dat wanneer een filter stilvalt voor meer dan een uur, de bacteriën voor het grootste gedeelte zullen afsterven. Dat zal in de bodem ook eenzelfde reactie geven. Als je snel handelt met de bodem en het inrichten van het nieuwe aquarium zal het wellicht prima gaan. Ander nadeel is dat je moet voorkomen om de korrels te veel te bewegen, zodat deze niet verkruimelen/vergruizen.

    Waterwissels en het verdere opstarten zou ik gewoon doen zoals wanneer je een vers aquarium opstart. Het zekere voor het onzekere ;)

    Gijs

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 72
    • Geregistreerd: di 06 maart 2018, 22:11

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtvr 01 jun 2018, 12:12

    Nu mijn aquarium stuk is (zien ander topic) wil ik ook mijn bodem gaan hergebruiken. Mijn bodem bestaat uit special sand s en amazonia soil + powder. Aangezien deze pas 2 maanden oud is vind ik het zonde om te investeren in nieuwe.

    Omdat het onmogelijk is de bodem te verwijderen en weer mooi in lagen te gaan gebruiken wil ik de bodem gaan zeven. Ik werk op een zaadbewerkingsbedrijf dus zeefmachines en mogelijkheden genoeg! Iemand hier ervaring mee of zitten hier nadelen aan? Ben zelf bang dat er verschrikkelijk veel stof vanaf zal komen. En moet ik de bodem volledig laten drogen of beter licht vochtjes houden?

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtvr 01 jun 2018, 12:56

    Ik ben bang dat wanneer je de bodem gaat zeven zoals Wilco hierboven ook al aangeeft de hele bodem zal verkruimelen. Mocht je gaan zeven zou het droog denkik het beste gaan.

    Gijs

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 72
    • Geregistreerd: di 06 maart 2018, 22:11

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtvr 01 jun 2018, 13:50

    https://www.hoopman-equipment.nl/Produc ... ng-system/

    Deze zeefmachine werkt niet ruw en zeven we natte pillen mee die heel breekbaar zijn. Hoop dat hiermee de schade gaat meevallen. Ik geef wel een update als ik ga beginnen. Eerst wachten tot de bodem is opgedroogd

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtza 02 jun 2018, 08:11

    Ik ben benieuwd!

    Gijs

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 72
    • Geregistreerd: di 06 maart 2018, 22:11

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtza 30 jun 2018, 12:46

    Zeven op het werk ging prima! Heb nu 4 verschillende partijen. De grootste maat is voornamelijk de power sand s met wat grote stukjes aquasoil. Dan heb ik een partij grove aquasoil en 2 partijen fijne soil die ik waarschijnlijk samen meng (eentje is wel erg fijn) in totaal ongeveer 2 handjes stof eruit gehaald. Over 2 weken ga ik de soil hergebruiken.

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtwo 04 jul 2018, 09:47

    Ah super! Ik ben benieuwd naar de nieuwe layout. :D

    Gijs

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 72
    • Geregistreerd: di 06 maart 2018, 22:11

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtwo 04 jul 2018, 12:56

    Ada 60p staat al klaar:) ada lily pipes en cristalprofi e702 al aangeschaft. Nog flink aan het stoeien met de hardscape. Gok begin augustus te kunnen beginnen met planten. Dan volgen natuurlijk de foto's ;)

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Hergebruik Aquasoil voor nieuwe Layout

    Berichtwo 04 jul 2018, 14:56

    Tof! Wat voor scape heb je voor ogen?
    Volgende

    Keer terug naar Bodemsubstraat en voedingsbodem

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron