Het is nu do 28 maart 2024, 21:36

  • PortaalForum Inrichting Bodemsubstraat en voedingsbodem

  • Zoeken

    Categoriën

    Soil plaatsen in draaiend aquarium?

    De basis van je Nature Aquarium. Opbouw, Aqua Soils, Decoratie zand, toevoegingen etc.
    • Auteur
    • Bericht

    Roel Beestenboel

    -

    • Berichten: 3
    • Geregistreerd: vr 05 feb 2021, 11:48

    Soil plaatsen in draaiend aquarium?

    Berichtvr 05 feb 2021, 11:58

    Ik heb momenteel een draaiend aquarium waarin ik grind heb met daaronder een voedingsbodem. Ik wil dit op termijn gaan vervangen door een aquasoil. Kan dat wel met draaiend aquarium zonder dat je de vissen blootstelt aan gevaarlijke ammonium spiegels?

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Soil plaatsen in draaiend aquarium?

    Berichtma 08 feb 2021, 11:08

    Hi Roel,

    Ik zou zeggen nee, waarom zeg ik dat.
    Wanneer je de bodem in het aquarium doet zal er naar verwachting meer nitriet in het water komen (niet leuk voor je vissen), daarna zal het afgebroken worden naar nitraat (ook minder leuk in zeer grote maat maar denk voor korte duur gezien je al draaiende bioloog).

    Maar wellicht is het bij een al ingedraaid bioloog te verwaarlozen de piek die ontstaat. Daar zullen ervaringsdeskundigen meer van weten dan ik.

    Roel Beestenboel

    -

    • Berichten: 3
    • Geregistreerd: vr 05 feb 2021, 11:48

    Re: Soil plaatsen in draaiend aquarium?

    Berichtdi 09 feb 2021, 15:59

    Ik vind het een lastig probleem maar dit moet zich toch vaker voordoen. Ook wanneer je een keer de hele aquarium op zijn kop wil zetten en nieuwe soil en hardscape wil toevoegen moeten de vissen toch even elders "wonen". Maar een soil is pas na een week of 3 flink waterwisselen helemaal klaar voor vissen en garnalen meen ik. Dat betekent dan dat de vissen drie weken in een speciekuip moeten rondzwemmen en ik weet niet of dat wel goed komt. Iemand ervaring hiermee? Ik ben vast niet de enige die wel eens wat anders wil met zijn aquarium...

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Soil plaatsen in draaiend aquarium?

    Berichtdo 11 feb 2021, 09:45

    Ikzelf doe wanneer ik mijn aquarium/aquascape wil veranderen inderdaad mijn visbestand in zo'n doorzichtige opbergbox. Als je nog wat extra tijd nodig hebt voor de nieuwe scape kun je zelfs je filter erop aan sluiten zodat je bioloog ook lekker door blijft draaien.

    Lozano

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 193
    • Geregistreerd: za 17 maart 2018, 21:56

    Re: Soil plaatsen in draaiend aquarium?

    Berichtza 13 feb 2021, 12:22

    Hallo Roel,
    De eerste keer dat ik me bodem en scape heb vernieuwd ,
    heb ik ook eerst alle vissen en garnalen in een ander aquarium geplaatst met de filter ,op deze manier hoef je geen haast te maken of risico's te nemen.
    Gr,Lozano
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Soil plaatsen in draaiend aquarium?

    Berichtzo 09 mei 2021, 16:48

    Mijn advies zou zijn om een extra aquarium er bij te zetten. Even op Marktplaats een 2e hands aquarium op de kop tikken en daar tijdelijk je vissen en planten in doen. In je uiteindelijke aquarium heb je dan alle tijd voor de opbouw van de bodem en indraaien, zonder stress.
    Enige nadeel is dat je een paar weken een extra aquarium hebt draaien. Wanneer je klaar bent, plaats je die gewoon weer op Marktplaats.

    Jonalies

    -

    • Berichten: 1
    • Geregistreerd: do 13 jan 2022, 18:01

    Re: Soil plaatsen in draaiend aquarium?

    Berichtwo 09 feb 2022, 08:53

    hallo, Ik heb met interesse de oudere berichten gelezen want ik zou graag een vraagstuk bij mij opgelost zien ;)
    Ik heb een kleine aquarium van 30l. dat ik inricht voor Garnalen. Bij het zoeken naar een geschikte bodemvulling kwam ik terecht bij Azaqua en kocht van GlasGarten het Environment Soil voor garnalen.
    Mijn bakje draaid reeds 1 jaar waar een Beta in zat en helaas overleden.
    Mijn waterwaarden waren zeer goed ( getest met Colombo)
    Ik heb even mijn aq.water opgevangen - bakje met water gereinigd- soil erin- water en filter er terug in- Spiderwood geplaatst met mossen + een Reliëf steen ( alles van Azaqua)
    Ik meet de waterwaarden en alles in orde.
    De dag erop terug getest en "hoge" pieken van NO2 en NO3 !!!
    Komt dit door de soil ???? Naar mijn weten had ik er niets over gelezen...dat dit kon gebeuren !
    Ik heb een waterwissel van 50% gedaan en nu draait het bakje op Nitratex.....
    Welke tijdsduur neem ik alvorens de garnalen erin te plaatsen ??
    Grtjs

    Keer terug naar Bodemsubstraat en voedingsbodem

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron