Het is nu do 28 maart 2024, 23:49

  • PortaalForum Techniek Filter en filtermatialen

  • Zoeken

    Categoriën

    Filter Ada60p

    Het hart, lever en nieren van het Nature Aquarium.
    • Auteur
    • Bericht

    Gijs

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 72
    • Geregistreerd: di 06 maart 2018, 22:11

    Filter Ada60p

    Berichtdo 07 jun 2018, 18:46

    Medescapers,

    Ik ben al druk aan het brainstormen voor mijn nieuwe scape na het stukgaan van mijn oude 55L scaper's tank.
    Op het tafeltje waar mijn aquarium komt twijfel ik tussen een Ada 60p en 45p.

    Mijn grootste twijfel zit m in het filterwerk. Ben namelijk van plan een dennerle scapers flow te gebruiken omdat:
    - Ik geen grote filterpot kwijt kan naast het aquarium en ik het al erg genoeg vindt dat er een co2 fles staat naast mijn nano cube (foto)
    - De breedte van de tafel is 40 cm, hij staat ongeveer 5cm van de muur dus een scapers flow past net aan de achterzijde
    - Ik wil geen interne filter.

    Nu is een scapers flow goed genoeg voor een ada 45p. Maar twijfel of dit genoeg is voor de 60p. 360l/h is aan de lage kant, had liever rond de 500-600 gehad. Toch zie je op internet verschrikkelijk veel schitterende aquascapes met een scapers tank en een inhoud van 55L die dus goed draaien op een scapers flow.

    Aangezien er veel beplanting (vooral medium) in het aquarium komen met een stuk hout en co2 wil ik achteraf geen problemen krijgen met de flow.

    Heeft iemand ervaring met de scaper's flow en kent hij de capaciteit hiervan?
    Zijn er alternatieven die beter zijn?
    Of moet ik toegeven en een 45p pakken :cry:
    Bijlagen
    20180607_191834.jpg

    willem

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: ma 06 feb 2017, 13:30

    Re: Filter Ada60p

    Berichtza 09 jun 2018, 02:44

    2 x scapers flow is misschien een optie? :roll:

    360l/h lijkt me effectief weinig/nipt. (zelfs voor de ADA45P vind ik)
    En persoonlijk bespaar ik (liever) niet op vlak van filtratie/flow...

    Met 360l/h (op papier, realiteit is veelal een derde tot de helft minder) zal je bijvoorbeeld veel meer rekening moeten houden met de invloed van positie/omvang van hardscape en planten op de flow, de water- (en de co2-)distributie.

    Ik zou (op beide bakken) een externe potfilter nemen, ook al staat hij in het zicht... :)

    Terzijde: zowel de 45 als de 60 zijn super mooie bakken! Staan hoog op mijn wishlist!
    Succes

    Gijs

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 72
    • Geregistreerd: di 06 maart 2018, 22:11

    Re: Filter Ada60p

    Berichtza 09 jun 2018, 07:16

    Willem,

    Bedankt voor je feedback.

    Ben het met je eens dat de filter een belangrijk element is waarin niet te min mag gekozen worden.

    Ik kwam dit ook tegen: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl ... #read-more

    Als ik het prijskaartje zie ziet het er niet veel belovend uit.

    Ik heb zelf geen ervaring met kleine potfilters (alleen vijver filters) maar ben ook bang dat het steeds een knoeibende wordt wanneer ik de filter moet schoonmaken en hij staat gepropt tussen het nano aquarium en de muur.

    45p komt op deze manier steeds dichter in de buurt :roll:

    Hague

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 39
    • Geregistreerd: za 09 dec 2017, 23:03

    Re: Filter Ada60p

    Berichtma 11 jun 2018, 18:51

    geen goeie ervaring met de scapers flow. ziet er wel mooi uit en is lekker handig, maar de flow werd steeds minder. ik heb een jbl filter gekocht 701 op marktplaats (nieuw) 65 euro maar. die ik ga gebruiken voor mijn ada 45p binnekort.

    Gijs

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 72
    • Geregistreerd: di 06 maart 2018, 22:11

    Re: Filter Ada60p

    Berichtma 18 jun 2018, 18:38

    Heb een wijze oplossing gevonden, nano aquarium gaat weg uit het kastje en komt ergens anders te staan. Dan maak ik er deurtjes in en voila, plek genoeg voor een goede externe filter.

    Twijfels tussen de ecco pro 200, experience 250 en de jbl e702.

    Na vele forums te lezen gaat mijn persoonlijke voorkeur naar de jbl e702.

    Iemand redenen om toch voor een ander te gaan? :lol:
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Filter Ada60p

    Berichtdi 19 jun 2018, 05:53

    Ik denk dat die eheim experience stiller is omdat de motor op ceramische lagers draait. Maar dan moet je wel zeer voorzichtig zijn bij het onderhoud om het lager niet te breken. Zijn er anderen op het forum die dit kunnen bevestigen? Greetings Luc

    Gijs

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 72
    • Geregistreerd: di 06 maart 2018, 22:11

    Re: Filter Ada60p

    Berichtdi 19 jun 2018, 07:39

    Mmm, een van de redenen om voor de jbl te gaan is juist vanwege de stilte. Lees op forums dat ze stiller zijn dan eheim :?

    Hieronder wat voorbeelden:

    - Ben er best tevreden over en erg makkelijk dat ontluchtingssysteem. Zijn inderdaad erg stil in vergelijking met mijn eheims

    -Persoonlijke ervaring hier, JBL is flink wat stiller dan Eheim, verbruik ligt ook lager...makkelijker in gebruik (schoonmaak)...
    De kwaliteit van de gebruikte materialen en de dikte van deze materialen zijn inderdaad misschien iets "minder"...maar zeker niet te vergelijken met de plastics die gebruikt worden bij de Chinese/Koreaanse producenten.

    Eheim was vroeger zeker de "beste" ...maar of dit nu nog zo is... :?

    -Persoonlijk heb ik altijd Eheim gehouden.
    De oude serie met de ronde Eheim 2217 potfilters wordt tegenwoordig inderdaad niet in Duitsland gemaakt.
    Dat is ook te merken aan het relatief meer lawaai dat ze maken.

    Keer terug naar Filter en filtermatialen

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron