Het is nu do 28 maart 2024, 23:54

  • PortaalForum Inrichting Onderhoud

  • Zoeken

    Categoriën

    De geur van het aquarium

    Aquariumplanten snoeien, water wissels, ruiten schoonmaken
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    De geur van het aquarium

    Berichtza 30 dec 2017, 16:12

    Ben nu weer een paar maandjes verder na de opstart en sta natuurlijk elke week een keertje boven het aquarium. Dus letterlijk met de neus er boven. Nu viel het mij op dat de geur van het water veranderd is in de loop der weken.

    Eerst was het heel neutraal, toen begon het wat te ruiken (niet stinken maar anders te ruiken dan kraanwater) en daarna was het weer even weg, en nu is er toch weer. Het is een geur die ik typisch een geur van een aquarium noem. Of een aquarium met in elk geval vissen er in.

    Dan nu dus de vraag. Kunnen we iets afleiden aan de geur van het aquarium? Is er ergens achterstallig onderhoud wat een odeur kan geven? Of een overdosering van het een of ander?

    Ben benieuwd naar jullie ervaring.
    --- Niek ---

    Afternee

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 46
    • Geregistreerd: vr 27 jan 2017, 19:52

    Re: De geur van het aquarium

    Berichtzo 31 dec 2017, 18:25

    Het is een aquarium met levende organisme dus ik verwacht dat als je aan de aquarium gaat snuffelen je geen geurloos geheel moet verwachten. Ruikt het bedorven dan moet je wellicht wat gaan doen maar verder is het een lastige vraag om te beantwoorden... beetje zoals iemand een kleur laten beschrijven.
    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    Re: De geur van het aquarium

    Berichtma 01 jan 2018, 09:19

    Ja das natuurlijk waar, het is een stukje natuur wat gaat ruiken.

    Nu ik het zo terug lees en jouw antwoord in ogenschouw neem stel ik de vraag verkeerd.

    Wat ik wilde vragen was meer of de veteranen onder ons problemen herkennen aan de geur van hun aquarium. Rottend of bedorven is natuurlijk een teken aan de wand dat er iets niet goed is.

    Waar de gedachte vandaan kom, ik ken enkele koks en die gasten kunnen aan de de geur van het gerecht bijna net zo veel aflezen als de visuele staat of smaak. Vroeg me dus af of de mensen met ervaring ook de geur gebruiken naast natuurlijk het visuele en de metingen van de waardes. Of dat er gewoon geen pijl op te trekken is, dat kan natuurlijk ook.
    --- Niek ---
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: De geur van het aquarium

    Berichtvr 05 jan 2018, 22:42

    interessante vraag!

    Ik denk dat het in zekere zin vast iets vertelt over de staat van het water. Zelf heb ik wel het idee "blind" te zijn voor de geur. Hoewel er zeker met schoonmaken van het filter of dingen uit de bodem trekken zo'n typische geur komt. Zonder onderhoudswerkzaamheden in neutrale toestand denk ik niet dat het aquarium sterk zou moeten ruiken. Wellicht is het dan een teken dat het tijd is voor onderhoud?

    Keer terug naar Onderhoud

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Google [Bot]

    cron