[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4887: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4888: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4889: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
Aquascaping-forum • Toon onderwerp - Mijn eerste aquascape

Het is nu vr 19 apr 2024, 12:48

  • PortaalForum Inrichting Beginnershoek

  • Zoeken

    Categoriën

    Mijn eerste aquascape

    Deel hier je tips beginners en algemene informatie m.b.t. het Nature Aquarium. (Gulden snede, compositie, planning, waar op te letten etc.)
    • Auteur
    • Bericht

    Bauer25

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: do 09 nov 2017, 10:16

    Mijn eerste aquascape

    Berichtdo 09 nov 2017, 11:19

    Hallo allemaal,

    Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ivar en ik woon in Zuid-Holland. Al van kleins af aan ben ik geïnteresseerd in vissen en alles wat ermee te maken heeft. Op mijn negende kreeg ik al mijn eerste aquarium, en na verloop van tijd had ik op een gegeven moment drie aquariums op mijn slaapkamer staan. Ik heb ontzettend veel verschillende vissen gehouden in de loop der jaren: van makkelijke vissen zoals guppy`s en platy`s, tot dwergcicliden en discusvissen en alles wat er tussenin zit. Ook heb ik enige ervaring opgedaan met het kweken van vissen zoals Chinese Danio`s en Zebrabarbelen.

    De laatste jaren stond mijn hobby op een iets lager pitje door mijn studie. Maar inmiddels is die studie al enige tijd afgerond en ben ik het huis uitgegaan, wat mij de kans geeft om helemaal opnieuw te beginnen.

    Voor de zomer ben ik per toeval op aquascaping gestuit en ik was gelijk verkocht. Inmiddels heb ik er heel veel over gelezen en gezien op YouTube en wil ik nu toch eens gaan proberen. Het aquarium staat inmiddels op z'n plek in de woonkamer. Het is een aquarium van 60x40x50, die ik tot voor de verhuizing gebruikte als gezelschapsaquarium. Er zitten hier en daar wat lichte krasjes op de aquarium, maar voor mij niet echt storend. Wanneer het aquascapen mij echt bevalt, kan ik in de toekomst altijd nog zo'n mooie aquarium van ADA kopen. Voor nu vind ik dat na een verhuizing even wat te prijzig.

    Op dit moment heb ik al een zak aquasoil van 9 liter liggen en heb ik gisteren op Azaqua het nodige besteld voor mijn CO2 apparaat en alvast een aantal stukken driftwood. Ook leek het mij handig om het handboek Aquascaping for beginners erbij te bestellen.

    Ondanks alle informatie heb ik toch nog wat dingen waar ik mee worstel. Misschien zijn er leden hier die hier goede ideeën over hebben. In mijn aquaria heb ik altijd een achterwand gehad. Als ik het goed zie hebben de meeste aquascapers geen achterwand, maar een witte en soms een zwarte achtergrond. Nu staat mijn aquarium voor een groene muur. En dat lijkt mij niet zo mooi als achtergrond. Hoe zouden jullie dit oplossen? Is daar misschien witte of zwarte folie voor?

    Ook ben ik er nog niet uit wat ik met de verlichting wil gaan doen. Er zat een (lelijke) standaard kap op met twee tl-balken die ik eraf heb gehaald. Nu heb ik al het een en ander gelezen over ledverlichting, ook op de site van Azaqua. Toch kom ik er nog niet uit. Zijn er nog meer goede artikelen die ik kan lezen hierover? Of misschien heeft iemand wat nuttige tips?
    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtzo 26 nov 2017, 20:17

    Hoi Ivar, welkom hier.

    Met de ervaring zit het wel goed als ik je post zo lees ;) :).

    Betreft je vragen. Ik had op mijn oude poging een zwarte achtergrond zitten. Daardoor blijft de focus op wat er in de aquarium gebeurt en niet wat er achter zit was mijn indruk. Het is echter niet een doorkijk effect wat dan weer een heel ruimtelijk gevoel geeft als je geen folie hebt. Wat witte folie doet, dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Wel denk ik dat je bij melkwitte folie je wellicht iets van de groene waas terug ziet in de achtergrond. Het nadeel van groene achtergrond met groene plantjes... volgens mij hoef ik je dat niet te vertellen ;).

    Dan de verlichting. Ik had veel hulp aan deze post van Wilco:

    Dat gaf mij een duidelijk beeld van wat verlichting doet en hoe je er mee moet rekenen als je voor led gaat. Ik had ook een TL balk er boven (kwam met de aquarium) maar die had een hele berg minder lichtkracht dan de huidige nieuwe Daytime.

    Daarnaast is het raadzaam om deze post van Corne in de gaten te houden bij het kiezen van licht.
    . Uiteindelijk gaat het niet alleen om het zicht, het licht dient ook ergens voor en dan is het wel fijn als planten afgestemd zijn op de kunstmatige zon die je boven je aquarium hangt.
    --- Niek ---
    Avatar gebruiker

    Corné

    Level: 4

    Level: 4

    • Berichten: 482
    • Geregistreerd: zo 08 nov 2015, 11:26
    • Woonplaats: Wateringen

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtzo 26 nov 2017, 20:43

    Ha Ivar, welkom

    In een scapersbak zie je nooit een achterwand.
    Leuk voor een biotoop of voor een aquarium, maar serieus 'not done' in een aquascape. Het neemt onnodig veel ruimte in beslag en daarbij gaat de dieptewerking altijd verloren met zo'n lelijk ding en waarop altijd algen gaan groeien omdat je het niet goed schoon kan maken. :roll:
    Dus altijd een mooie folie er achter plaatsen; er zijn veel soorten te verkrijgen in allerlei kleuren. Maar wit, melk, zwart of licht/donker blauw zijn toch wel de meest gebruikte.

    Zoals Niek al zei: goed inlezen!
    Ik adviseer altijd een LED met een 'overcapaciteit' die goed dimbaar is en ga niet bezuinigen op kwaliteit.
    Heb je al en idee wat je gaat maken? Plantenkeuze, hardscape etc?


    Bauer25

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: do 09 nov 2017, 10:16

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtwo 06 dec 2017, 14:56

    Bedankt voor jullie berichten!

    Ik heb inmiddels zwart folie op de achterkant geplakt. Dat leek me uiteindelijk toch mooier dan wit of blauw. Wat betreft de inrichting heb ik nu zes stukken driftwood gekocht bij Azaqua. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik ze ga plaatsen. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het blijft lastig. Uiteindelijk zal ik toch een keuze moeten maken en dan maar zien wat het wordt. Oefening baart kunst zeggen ze. :) Ik zal anders wel kijken of ik van de week wat foto's kan maken van verschillende opstellingen. Misschien hebben jullie nog tips dan.

    Ik heb op dit moment nog niet echt een idee welke planten ik ga gebruiken. Daar ga ik me morgen maar eens op storten. In ieder geval heb ik als idee dat het er een beetje bosachtig uit gaat zien.

    Qua verlichting blijf ik voorlopig even bij de tl-balken. Op de lelijke kap heb ik latjes geplakt en die heb ik gebeitst. Dat ziet er gelijk een stuk beter uit. Ik moet eerst even sparen voordat ik aan de led verlichting kan.
    Avatar gebruiker

    Nigel95

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 173
    • Geregistreerd: za 27 mei 2017, 13:40

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtdo 07 dec 2017, 13:05

    Bauer25

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: do 09 nov 2017, 10:16

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtdi 12 dec 2017, 16:36

    Ik heb inmiddels de aquasoil in mijn aquarium gedaan. Omdat ik een mooi groen matje wil, komt er ook nog een laag aquasoil powder overheen. Planten die ik tot nu toe heb uitgezocht zijn de Rotala Rotundifolia, Eleocharis parvula en de Microanthemum monte carlo.

    Kan iemand mij misschien in het kort uitleggen hoe ik een foto kan plaatsen op het forum?
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtdo 14 dec 2017, 00:06

    zie bijlage ;)
    Bijlagen
    foto bijvoegen.jpg

    Bauer25

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: do 09 nov 2017, 10:16

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtzo 14 apr 2019, 10:53

    Beste mede-aquascapers,

    Inmiddels ben ik al een tijdje onderweg en heb ik een hoop nieuwe kennis opgedaan. Ik heb dan al een hoop ervaring, maar aquascapen is toch wel even wat anders voor mij! Alle jaren hiervoor heb ik me voornamelijk met de vissen bezig gehouden en heb ik altijd niet al te moeilijke planten gehouden.

    Nu wil ik mijn aquarium opnieuw gaan inrichten, maar eerst wil ik bepaalde zaken waar ik nu nog tegen aan loop, aanpakken in mijn huidige inrichting.

    Ik ben begonnen met 2 tl-balken als verlichting omdat led verlichting op dat moment even te duur was. Als subraat heb ik ADA aquasoil. De planten waar ik mee begon waren de:
    - Monte Carlo;
    - Rotala Rotundifolia;
    - Eleocharis Parvula;
    - Ranunculus Inundatus;
    - Bucephalandra sp. red;
    - Hygrophila Polysperma.

    Als plantenvoeding geef ik al vanaf het begin de all-in-one van Plantedbox. De Polysperma doet het vanaf het begin uitstekend. De Ranunculus wilde nooit echt aanslaan. De Bucephalandra (wat volgens mij 1 van de moeilijkste planten is uit dit rijtje) doet het erg goed, al is hij wel 2x deels afgestorven. Mogelijk door wat achterstallig onderhoud of een CO2 tekort. De Monte Carlo heeft het zo`n 8 a 9 maanden goed gedaan. Daarna heb ik hem niet meer aan de praat gekregen. De Eleocharis heb ik ook nooit echt goed aan het groeien gekregen. De Rotala deed onder de tl verlichting bijna niks.

    Sinds de zomer van 2018 heb ik led verlichting. Hierover heb ik eerst de nodige informatie ingewonnen bij Wilco. Ik heb gekozen voor de Daytime matrix. Ik heb 2x de Module UBRW en 1x de neutral white. Ik ben erg blij met het licht dat er vanaf komt, ook het nabootsen van de zons op en ondergang is erg mooi!

    Helaas willen nog steeds niet alle planten het even goed doen. De Polysperma doet het nog steeds erg goed. De Rotala heb ik er opnieuw bij staan en die groeit ook, maar niet heel erg goed. Ook blijft hij groen met een hele lichte rode gloed. Pas als hij dicht bij de oppervlakte komt worden de bladeren iets breder en krijgt hij iets meer een rode gloed (licht niet goed genoeg onderin de aquarium?). Ook heb ik de Monte Carlo en de Eleocharis opnieuw geprobeerd, maar beiden willen niet echt aanslaan. Nu heb ik ook een soort van Myriophyllum (niet exact, maar normaal gesproken een niet te moeilijke plant), maar ook deze groeit niet helemaal zoals zou moeten. De groei in de toppen stopt soms ineens.

    Kortom: er ontbreekt op de 1 of andere manier nog iets! De verlichting brandt op 90% zo`n 6 uur per dag omdat ik wat last heb van alg. De CO2 begint 2 uur voor het licht aangaat en stopt 1 uur voor het licht uitgaat. (zo`n 2 bellen per seconde) Ik geef nog steeds all-in-one van Plantedbox. De waterwaardes zijn getest met een druppelset:
    - PH: tussen de 7 en 7,5;
    - DH: 8;
    - GH: 8;
    - Ammonia: 0,0 mg/l;
    - NO2: 0 mg/l;
    - NO3: 10 mg/l;
    - PO4: 0,0 mg/l.

    Ik heb lange tijd last gehad van een dikke kaamlaag. Hiervoor heb ik nu een skimmer. Dat werkt erg goed. De CO2 belletjes lossen nu op ipv dat ze aan de oppervlakte blijven. Ook blijft de oppervlakte mooi schoon. Ik ververs 1x per week 50% van het water en verwijder zoveel mogelijk dode en lelijke bladeren. De pomp en ook de lily pipes onderhoud ik regelmatig.

    Nu is er 1 ding dat ik zoiezo wil veranderen en dat is het snoeien van stengelplanten als de Polysperma. Deze trek ik uit de bodem, wat zorgt voor een hoop vuil in het aquarium. Maar is eigenlijk wel noodzakelijk omdat de bladeren aan de onderkant vaak wat minder mooi worden na enige tijd.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik tegenaan loop. Ik hoop dat jullie wat tips of ideeen hebben die mij verder kunnen op weg kunnen helpen!

    Keer terug naar Beginnershoek

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron