Het is nu do 28 maart 2024, 18:58

  • PortaalForum Aquariumplanten Varens en Mossen

  • Zoeken

    Categoriën

    Spickey mos taxiphillum losjes

    Javamossen, Javavarens, planten op hout en stenen laten groeien
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Marck k

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 39
    • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 21:35
    • Woonplaats: Nijeveen

    Spickey mos taxiphillum losjes

    Berichtza 31 jan 2015, 11:29

    Beste mensen,
    Ik heb een opstartende aquarium, mijn mosjes worden maar niet donkergroen, blijven licht en laten makkelijk los, welke voedingsstof Zou er missen? Wat verder nog opvalt is dat het scapedraad eerder is opgelost dan dat het mos vast zat...
    Bij de laatste meting met de sera koffer was
    Fosfaat laag en de no3 wat hoog
    Ik volg de ei methode, schema van aquariumbemesting.com
    Daarnaast geef ik plantenpracht
    240 liter netto ga ik uit van 210liter.
    De aquarium is nog op zoek naar balans, de algen lijken op hun retour en de planten groeien redelijk ok! Zie wel wat verwerking van blaadjes en wat puntjes hier en daar maar niet ontevreden!
    Iemand een idee? Suggestie?

    Wolf6

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 41
    • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 23:20

    Re: Spickey mos taxiphillum losjes

    Berichtzo 01 feb 2015, 12:21

    Hoe lang zitten ze al in je aquarium? Als ze moeten overschakelen van emers naar submers kan dat soms een poos duren. In mijn aquarium zit flame moss en weeping moss. De eerste sloeg meteen aan, maar de weeping moss heeft er 6 weken over gedaan voor er wat groens op kwam, en tot die tijd was het uit elkaar aan het vallen en bruinig aan het worden. Daarna was het overigens best snel helemaal groen en kwamen overal nieuwe takjes.
    En daarnaast zijn er nog sommige mossen die sowieso zeer traag groeien en hechten, maar ik weet niet of die soort daar onder valt.

    Als je aanwijzingen hebt dat het mos wel leeft, kun je het ook vastlijmen. Dat kan met secondelijm, of als je dat niet aandurft ivbm levende have (al is het in principe onschadelijk), kan het ook met speciale aquariumlijm. Wees wel voorzichtig met secondelijm, want dit droogt wittig op. Nu zie je daar als het mos gegroeid is niet veel van, maar als je veel knoeit zie je het wel een poos.

    Afbeelding
    Deze zijn ook allemaal met secondelijm gelijmd en daar is het niet of nauwelijks te zien
    Afbeelding
    En bij deze had ik geknoeid :) En dat zie ik nog steeds. Knip ik ws nog weg zodra de bos eromheen groot genoeg is.
    Avatar gebruiker

    Marck k

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 39
    • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 21:35
    • Woonplaats: Nijeveen

    Re: Spickey mos taxiphillum losjes

    Berichtma 02 feb 2015, 18:36

    Dank voor je reactieWolf6,
    Wel het probleem is 2-ledig:
    1- Het mos is niet sterk ennpietsje donkergroen dus in de voedingshoek klopt er iets niet.
    CO2 wellicht maar kan niet veel meer bij geven aangezien mijn visjes aan hun maximum zitten lijkt het.
    2- Ik had voor t eerst het aquascape draad gebruikt, dit was echter eerder vergaan dan dat mijn mosjes vast zat op het hout.. Kan ook aan de vitaliteit van t mos kunnen liggen.

    Inderdaad kan je secondelijm gebruiken, ik heb tot voor kort visdraad gebruikt, dat blijft in je aquarium. Het idee dat het touw vergaat vindt ik aantrekkelijker. Heeft alleen nog niet gewerkt.

    aquarium is in opstart op zoek naar balans dus wie weet heeft t daar mee te maken

    Wolf6

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 41
    • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 23:20

    Re: Spickey mos taxiphillum losjes

    Berichtzo 08 feb 2015, 14:02

    Op zich zijn de meeste mosjes niet heel behoeftig kwa voedingsstoffen en co2, al zijn er een paar wat meer eisende, dus misschien dat taxiphillum daar ook onder valt. Wel zijn de meeste mosjes gewoon heel traag en is er veel geduld voor nodig. Ik heb in het verleden fissidens gehad die wel 8 weken nodig had om over te schakelen dus het is vaak wel een geval van veel geduld hebben. Je zou ook nog inderdaad visdraad kunnen gebruiken en wegknippen als het eenmaal goed groeit en vast zit.

    Keer terug naar Varens en Mossen

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron