Hoe lang zitten ze al in je aquarium? Als ze moeten overschakelen van emers naar submers kan dat soms een poos duren. In mijn aquarium zit flame moss en weeping moss. De eerste sloeg meteen aan, maar de weeping moss heeft er 6 weken over gedaan voor er wat groens op kwam, en tot die tijd was het uit elkaar aan het vallen en bruinig aan het worden. Daarna was het overigens best snel helemaal groen en kwamen overal nieuwe takjes.
En daarnaast zijn er nog sommige mossen die sowieso zeer traag groeien en hechten, maar ik weet niet of die soort daar onder valt.
Als je aanwijzingen hebt dat het mos wel leeft, kun je het ook vastlijmen. Dat kan met secondelijm, of als je dat niet aandurft ivbm levende have (al is het in principe onschadelijk), kan het ook met speciale aquariumlijm. Wees wel voorzichtig met secondelijm, want dit droogt wittig op. Nu zie je daar als het mos gegroeid is niet veel van, maar als je veel knoeit zie je het wel een poos.
Deze zijn ook allemaal met secondelijm gelijmd en daar is het niet of nauwelijks te zien
En bij deze had ik geknoeid En dat zie ik nog steeds. Knip ik ws nog weg zodra de bos eromheen groot genoeg is.