Het is nu do 28 maart 2024, 13:07

  • PortaalForum Aquariumplanten Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

  • Zoeken

    Categoriën

    Onstabiele PH en lage KH

    Alles m.b.t. voedingsstoffen en bemesten van aquariumplanten. Estimative index, gebreksverschijnselen, waterwaardes etc.
    • Auteur
    • Bericht

    Emperor

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 16
    • Geregistreerd: zo 30 apr 2017, 09:07

    Onstabiele PH en lage KH

    Berichtza 03 maart 2018, 09:44

    Dag allemaal ,

    Mijn vrij recent aquarium heeft sinds een week geleden wat problemen.
    Het aquarium draait nu ongeveer 2 maanden en buiten de opstartpiek van nitraat deed deze het goed.
    Na 2 dagen mijn waterwaarden goed te controleren kom ik op het volgende :

    Nitraat: 75mg/l
    nitriet : 0.5 mg/l
    GH: 7
    KH 1.5
    PH: 6.6
    CO2 is in orde. is goed afgeregeld met een timer en de indicator geeft een mooie lichtgroene kleur.

    Iemand een idee of er iets mis is ? Helaas zijn er rond dezelfde periode garnalen beginnen sterven. Elke dag heb ik minstens 1 nieuw slachtoffer. Ze kleuren wit , zwemmen raar en hevig rond en blijven dan liggen tot ze sterven.
    Ik dacht eerst aan een bacterie omdat ik enkele garnalen de dode zag opeten en kort erna lagen ze ook dood. Sindsdien hou ik het meermaals per dag in de gaten en verwijder ik evt. dode garnalen meteen. Of ben ik helemaal verkeerd en is nitriet de boosdoender? Het nitrietgehalte is al sterk gezakt sinds 3 weken terug en blijft ook al even op de huidige waarde.

    Iemand die kan helpen? Ik heb geen oplossingen meer.

    Groetjes.
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Onstabiele PH en lage KH

    Berichtma 05 maart 2018, 04:23

    Hallo, ik zou beginnen met water te verversen. De PH moet iets omhoog . Gebruik je osmosewater dan moet je mineralen toevoegen om stabiele waterwaarden te krijgen. Dit kan je meten met een TDS meter en ze moet rond de 150 TDS aantonen voor garnalen. Enkel zo hebben ze genoeg calcium om hun panser aan te maken bij het vervellen.
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Onstabiele PH en lage KH

    Berichtdi 06 maart 2018, 10:41

    KH is de buffer voor je CO2. Hoe hoger je KH, hoe stabieler je pH. Als je KH te hoog is, krijg je de pH bijna niet omlaag met CO2 toevoeging.

    In jouw geval zou ik de KH iets verhogen, zodat er iets meer buffer is voor de pH. Dit kan met KH/GH+ of door met gewoon kraanwater te verversen.

    lifecreator

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: di 15 okt 2019, 23:13

    Re: Onstabiele PH en lage KH

    Berichtwo 16 okt 2019, 00:21

    Hoi, maar is het niet altijd zo dat de metingen net na de nacht verschillen met die van net na einde dag.
    Zolang de ochtend en avond waarden maar stabiel zijn en niet meer dan 0,3-0,4 uit elkaar liggen.

    Of zit ik nu fout ?

    Bij mij is het morgens 6,6 en avond 6,9

    Keer terug naar Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot]