Het is nu do 28 maart 2024, 22:32

  • PortaalForum Aquariumplanten Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

  • Zoeken

    Categoriën

    ADA voeding, zonder ADA soil.

    Alles m.b.t. voedingsstoffen en bemesten van aquariumplanten. Estimative index, gebreksverschijnselen, waterwaardes etc.
    • Auteur
    • Bericht

    BramKooiman

    -

    • Berichten: 1
    • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 13:46

    ADA voeding, zonder ADA soil.

    Berichtza 10 feb 2018, 14:08

    Morrie,

    Ik ben van plan om binnenkort Cube garden 45-p op te starten.
    Als layout ga ik gebruik maken van zwarte lava steen en die te laten groeien met Hygrophila Pinnatifida en Fissidens Fontanes. Als substraat enkel ADA la plata sand met bacter 100 en clean super als toevoeging. Lay-out is geïnspireerd op een van de Nature Aquariums in de ADA gallery van 2016/2017.
    Nou wil ik gebruik maken van de nieuwe serie ADA planten voeding. Aangezien ik geen gebruik van Soil ga maken, heb ik geen toevoer van stikstof en po4. Wat je normaal uit de soil van ADA haalt. Stikstof kan ik natuurlijk zelf bij bemesten met de ADA Nitrogen. Alleen zit even met po4, want dat zit tegenwoordig in geen enkele “nieuwe” ADA voeding, buiten de Step 1, 2 en 3 serie van ADA maar die gaat eruit.

    Wat zou nu de beste oplossing zijn om evengoed een bepaald gehalte po4 te kunnen behalen.
    Er komen enkel wat cristal reds en Rasbora briggitae’s in te zwemmen. Denk niet dat ik daarvan voldoende po4 van in de aquarium ga krijgen.
    Let wel, wil van deze aquarium enkel gebruik maken van ADA zowel hardware als toevoegingen en voedingen.

    Mvg, Bram
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: ADA voeding, zonder ADA soil.

    Berichtdi 13 feb 2018, 17:03

    klinkt als een goed plan! Ik zou het dan gewoon op de ADA manier doen, zonder PO4. De fosfaat komt vanzelf in voldoende mate in je aquarium door het voeren van je dieren. Daarbij zijn de planten die je kiest geen grootverbruikers, dus hoef je de voeding niet spannender te maken dan het is.

    Ik heb in mijn Unzan layout ook geen soil, veel Fissidens, wat mos en H. pinnatifida en daar voeg ik helemaal geen voeding toe.

    Keer terug naar Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.