Het is nu do 28 maart 2024, 21:46

  • PortaalForum Aquariumplanten Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

  • Zoeken

    Categoriën

    ascorbinezuur

    Alles m.b.t. voedingsstoffen en bemesten van aquariumplanten. Estimative index, gebreksverschijnselen, waterwaardes etc.
    • Auteur
    • Bericht

    pug508

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 24
    • Geregistreerd: za 16 jan 2016, 15:23

    ascorbinezuur

    Berichtdo 17 maart 2016, 19:31

    ben op zoek naar een recept om een all in one bemesting te maken voor de ei methode .

    Nu heb ik ergens gelezen dat ze daar ascorbinezuur voor gebruiken om er voor te zorgen dat het fe en fosfaat niet gaat klonteren .

    Iemand ervaring mee ?


    zou leuk zijn alles in 1 flesje zelf te maken
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: ascorbinezuur

    Berichtza 19 maart 2016, 12:36

    Dat gaat je helaas niet lukken. Als zoiets mogelijk was, was er al lang een complete bemester op de markt geweest. Dat is namelijk wat iedereen wil: 1 flesje met het grootste gemak.
    Maar daarnaast moet je je natuurlijk gaan afvragen of je het wil. Met de mogelijkheid om voedingsstoffen los van elkaar toe te dienen, kun je naar behoefte van je planten doseren. Bij een tekort aan bijvoorbeeld Nitraat, zul je het losse flesje toch in huis moeten hebben.

    pug508

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 24
    • Geregistreerd: za 16 jan 2016, 15:23

    Re: ascorbinezuur

    Berichtza 19 maart 2016, 20:24

    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: ascorbinezuur

    Berichtdi 22 maart 2016, 09:08

    Nee dat lijkt zo.

    In de beschrijving van het product staat dat er fosfaat in zit. Kijk je bij de samenstelling, dan wordt fosfaat niet genoemd. Maar ook niets is onmogelijk. Je kunt het fosfaat ongetwijfeld gaan verpakken in een chelator om niet te reageren, maar dan moet je je gaan afvragen of het niet te goed verpakt is, dat het nog voor je planten opneembaar gaat zijn.

    EDIT:
    Wellicht ben ik te sceptisch en zijn er andere dingen van invloed op het betreffende product. Het is altijd het proberen waard.

    Gilles

    -

    • Berichten: 1
    • Geregistreerd: wo 23 maart 2016, 14:29

    Re: ascorbinezuur

    Berichtwo 23 maart 2016, 14:34

    Hallo

    Ik ben de eigenaar van PlantedBox, Wilco had me gisteren op Facebook aangesproken ivm de fosfaat in All-in-One.

    Er zit wel degelijk fosfaat in, alleen mag ik het wettelijk gezien niet vermelden. Technische uitleg: als ik het als "NPK meststof met micronutriënten" wil labelen, dan moet de fosfaat minstens 5% bevatten van de totale meststof volgens de EC 2003/2003 richtlijn (zie: B.1.1. in de Europese Wetgeving ivm EG meststoffen: http://www.favv-afsca.be/plantaardigepr ... ie2012.pdf).

    Momenteel bedraagt fosfaat iets van een 3,5% waardoor het dus onder het minimum van 5% valt voor de benaming "NPK meststof" en dus mag ik het niet letterlijk vermelden op het label. Ik mag het wél labelen als NK-meststof, de fosfaat wordt dan niet vernoemd.

    Het is allemaal nogal bureaucratisch, maar helaas niet aan te doen. Ik moet mij houden aan de wetgeving in Europa, anders mag het niet in de verkoop. Maar je kunt dus zeker zijn dat er fosfaat in zit (kun je ook gewoon testen).

    Groeten
    Gilles

    Keer terug naar Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron