Het is nu do 28 maart 2024, 13:05

  • PortaalForum Inrichting Deel je Layout

  • Zoeken

    Categoriën

    Nature style, eerste keer, moet nog veel leren ;)

    Deel hier je onderwaterlandschap, ontvang tips of laat zien waar je trots op bent!
    • Auteur
    • Bericht

    Dasari-3

    -

    • Berichten: 1
    • Geregistreerd: ma 25 okt 2021, 08:10

    Nature style, eerste keer, moet nog veel leren ;)

    Berichtma 25 okt 2021, 09:21

    Hallo allemaal,

    Jaren geleden, toen ik nog thuis woonde bij mijn ouders :roll: , had ik altijd een klein aquarium. Deze heb ik daar achtergelaten, maar stiekem is het altijd blijven kriebelen. Nu anderhalve week geleden een aquarium gekocht en vond op internet het Aquascapen. Dat vond ik wel zó mooi! Dat wil ik ook :D. Uiteraard is het altijd moeilijker dan het lijkt, maar heb toch een eerste poging gewaagd.
    Ik heb de aquarium gevuld met de hardscape en op het moment dat ik daar tevreden over was heb ik het water toegevoegd. Ik had alles netjes afgespoeld, maar kwam er helaas achter dat het hout erg afgeeft aan het water. Het water werd erg bruin/oranje. Het water heb ik tot nu toe twee keer ververst en het ziet er gelukkig al wat beter uit. Nog steeds niet mooi helder, maar dat zal even tijd nodig hebben. Ik heb bij het opstarten gebruik gemaakt van bacteriën en aquasafe.

    De lamp op het aquarium kan op 4 standen (in wit licht) en 2 standen blauw licht. Ik heb de lamp in de ochtend op de 3e stand (een na sterkste), en vanaf de middag zet ik deze wat zwakker op de 2e. In de avond zet ik de lamp uit.
    Heeft de blauwe lamp een nuttige functie? Ik lees voornamelijk dat het goed is voor planten, maar dan dus ook de algen?

    Wat mij voornamelijk opvalt is dat de pogestemom helferi erg bruin wordt. Heeft dit te maken met de start van het aquarium, of is het water niet goed genoeg? Verder zit er een dikke slijmerige laag op het hout. Ik had hier al wat van verwijderd maar dit blijft terugkomen.

    Om verdere algengroei e.d. tegen te gaan heb ik nu sinds 2 dagen Crystal Red garnalen in de aquarium gedaan. Tien stuks waarvan er 1 garnaal na de eerste dag overleden is.

    De garnalen verstoppen zich ook veel. Is dit normaal? Zelf heb ik het idee dat de pomp die er standaard bij zit eigenlijk veel te krachtig is voor deze aquarium.

    Hieronder de specificaties van de aquarium, en een paar foto's van mijn start :)
    Tips zijn altijd welkom! Graag zelfs!



    Aquarium: Superfish Home 65 zwart

    Verlichting: Led verlichting 17 watt - 247 watt, blauw en wit licht, +- 9 branduren (geen vol vermogen)

    Filter: Aqua-Flow 200 (volgens mij veel te sterk), filterschuim en actieve kool

    Substraat: voedingsbodem en klein zwart grind

    CO2: geen teovoeging

    Plantenvoeding: nog geen toevoeging

    Waterverversen: tot nu toe 2x 30%

    Hardscape: Sera rock grey, dragonstone, driftwood en spiderwood

    Beplanting: Bucephalandra Kedagang
    Micranthemum 'Monte Carlo”
    Nesaea pedicellata Golden
    Hydrocotyle verticillata
    Pogostemom helferi
    Anubias

    Dieren: Crystal red garnalen 10 stuks (ondertussen 1 overleden)
    Bijlagen
    IMG_20211025_082305_resized_20211025_094236805.jpg
    De slijmlaag
    IMG_20211025_091812_resized_20211025_094235939.jpg
    IMG_20211025_091842_resized_20211025_094236188.jpg
    IMG_20211025_091938_resized_20211025_094236401.jpg

    GijsV

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 27
    • Geregistreerd: di 15 dec 2020, 20:18

    Re: Nature style, eerste keer, moet nog veel leren ;)

    Berichtza 30 okt 2021, 09:35

    Hallo Dasari,

    zelf zit ik ook nog in mijn eerste aquascape jaar en heb dit jaar veel dingen geleerd.
    sommige dingen die je noemt ben ik zelf ook tegen gekomen.

    de slijm laag op het hout: dit is schimmel het is normaal dat het op het hout komt en kan wel 2 maanden duren voordat het weg gaat.

    de waterwissels: dit heb ik in het begin dagelijks 50% gedaan en in en maand afgebouwd naar 1 keer per week , dit is nodig om giftige stoffen te verwijderen en het water in balans te krijgen voor de bewoners, ook gaat het algen groei tegen.

    de garnalen: misschien heb je ze te snel in het aquarium gedaan , heb je het water bij de winkel laten testen?
    bij mij waren de garnalen in het begin ook erg schuw.

    planten: Monte Carlo ,Hydrocotyle verticillata, Pogostemom helferi ,volgens mij heb je voor deze planten wel CO2 nodig om ze goed te laten groeien

    Succes met je aquascape!

    gr Gijs

    Keer terug naar Deel je Layout

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Majestic-12 [Bot]