Het is nu do 28 maart 2024, 11:31

  • PortaalForum Inrichting Onderhoud

  • Zoeken

    Categoriën

    Nitrietpiek in opgestarte aquarium

    Aquariumplanten snoeien, water wissels, ruiten schoonmaken
    • Auteur
    • Bericht

    manoah77

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 27
    • Geregistreerd: wo 14 dec 2016, 15:05
    • Woonplaats: meppel

    Nitrietpiek in opgestarte aquarium

    Berichtvr 16 dec 2016, 13:14

    Ik heb vorige week mijn rio 125 zoetwater aquarium opgestart. aquarium draait na 1 week als een tierelier. Planten zien er fris uit. Techniek werkt prima. Toch zit ik met wat kleine dingen. Ik meet elke dag de waardes. Daaruit blijkt dat al een dag of 3 de nitraat en nitriet waardes te hoog zitten. Moet ik in de opstartfase nou wel of juist geen water verversingen doen?
    Vraag 2 ik heb sinds 4 dagen op verschillende plekken op het spiderwood een witte waas vaak met luchtbelletjes er in. Ik vermoed schimmel. Ik haal het regelmatig weg. Moet ik hier verder nog iets mee of verdwijnt dit vanzelf?
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Nitrietpiek in opgestarte aquarium

    Berichtvr 16 dec 2016, 20:56

    Welkom op het forum!

    Een nitrietpiek is erg normaal. Ik ben voorstander van om veel te verversen. Er is eigenlijk geen reden te bedenken om het niet te doen, behalve dan dat het veel tijd kost.
    Er wordt wel eens het argument aangevoerd dat je er je bacteriën mee wegvoert. Dat is onzin als je bedenkt dat bacteriën voornamelijk in je filter en in de bodem zitten. Hetgeen wat in het water zweeft is te verwaarlozen. Wel zweeft er verontreiniging in je water wat moet worden afgevoerd.
    En daarnaast is het verstandig om er voor te zorgen dat je bacteriën snel in grote aantallen het filter en bodem gaan bevolken. Dit kun je stimuleren met bijvoorbeeld ADA Green Bacter.

    Schimmel op Spiderwood is heel normaal, kan geen kwaad en gaat naar verloop van tijd vanzelf weg. Tijdens het waterverversen met afhevelen kun je een deel wegzuigen.

    manoah77

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 27
    • Geregistreerd: wo 14 dec 2016, 15:05
    • Woonplaats: meppel

    Re: Nitrietpiek in opgestarte aquarium

    Berichtza 17 dec 2016, 12:55

    Top! Dank voor de info Wilco.
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Nitrietpiek in opgestarte aquarium

    Berichtzo 18 dec 2016, 09:04

    Volhouden en wat geduld hebben. Als ik mijn aquarium opgestart had begon de nitriet waarde pas na drie weken te dalen, maar dan ging het heel snel. Dus er is geen reden tot paniek. Het hangt van veel factoren af zoals plantenbestand, soort en hoeveelheid soil enz. Het is voor ieder aquarium anders.
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Nitrietpiek in opgestarte aquarium

    Berichtza 24 dec 2016, 17:24

    Hoe gaat het nu?

    Keer terug naar Onderhoud

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Google [Bot], Majestic-12 [Bot]

    cron