Het is nu vr 29 maart 2024, 12:41

  • PortaalForum Inrichting Bodemsubstraat en voedingsbodem

  • Zoeken

    Categoriën

    Powersand echt nodig,

    De basis van je Nature Aquarium. Opbouw, Aqua Soils, Decoratie zand, toevoegingen etc.
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Aquariaan043

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 224
    • Geregistreerd: vr 03 jul 2015, 23:16
    • Woonplaats: Eijsden

    Powersand echt nodig,

    Berichtdi 22 sep 2015, 14:53

    Ik zie in veel video's van scapes tot er powersand wordt gebruikt onder de soul is dit nodig. Bij JBL wordt er ook vulkanisch gesteente onder gebruikt wat is hier het voordeel van?.
    Avatar gebruiker

    Arnold

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 157
    • Geregistreerd: za 05 jul 2014, 12:47

    Re: Powersand echt nodig,

    Berichtwo 23 sep 2015, 00:44

    Enkele voordelen van Powersand zijn:

    - Beter circulatie in de bodem, wat goed is als de bodem hoog wordt opgebouwd.
    - Betere bacteriecultuur in de bodem.
    - Meer voeding in de bodem (dus ook voor langere tijd), wat goed is voor de planten die hun voeding voornamelijk uit de bodem halen.

    Overigens denk ik dat een betere bacteriecultuur en circulatie al met bijvoorbeeld poreuze korrels bereikt kan worden. Bijvoorbeeld lavasteen van JBL zoals je zei. De extra voeding in Powersand zorgt ervoor dat de bodem minder snel uitgeput raakt, waardoor het dus zeker voordelig kan zijn wanneer een layout voor langere tijd wordt neergezet.

    In filmpjes op Youtube van bijvoorbeeld The Green Machine wordt inderdaad ook altijd Powersand gebruikt, alleen wordt er altijd duidelijk bij gezegd dat dit geen vereiste is voor een succesvolle aquascape. Het word daar ingezet omdat de bakken in de winkel als showaquaria dienen en voor langere tijd in topconditie moeten staan met minder onderhoud dan wanneer er alleen aquasoil wordt gebruikt. Waar dat laatste op gebaseerd is weet ik helaas niet...
    Avatar gebruiker

    Aquariaan043

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 224
    • Geregistreerd: vr 03 jul 2015, 23:16
    • Woonplaats: Eijsden

    Re: Powersand echt nodig,

    Berichtwo 23 sep 2015, 12:36

    Bedankt voor je duidelijke antwoord. De filmpjes van tgm ken ik inderdaad, en vandaar was ook mijn vraag.

    Als de bodem uitgeput zou raken, betekent dit dan ook einde scape, of kun je dit opvangen met waterkolom dosering.
    Avatar gebruiker

    Arnold

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 157
    • Geregistreerd: za 05 jul 2014, 12:47

    Re: Powersand echt nodig,

    Berichtwo 23 sep 2015, 23:46

    Gelukkig betekent een uitgeputte voedingsbodem niet einde aquascape. Een uitgeputte bodem kun je weer een boost geven door voedingstabletten/capsules toe te voegen in de bodem op de plekken waar dit nodig is. Bij de plantensoorten die dus afhankelijk zijn voor hun voeding van een rijke bodem.
    Avatar gebruiker

    Aquariaan043

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 224
    • Geregistreerd: vr 03 jul 2015, 23:16
    • Woonplaats: Eijsden

    Re: Powersand echt nodig,

    Berichtza 26 sep 2015, 20:47

    Bedankt Arnold

    Keer terug naar Bodemsubstraat en voedingsbodem

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Bing [Bot]