Het is nu vr 29 maart 2024, 07:35

  • PortaalForum Inrichting Bodemsubstraat en voedingsbodem

  • Zoeken

    Categoriën

    Waterwissels en voedingsstoffen

    De basis van je Nature Aquarium. Opbouw, Aqua Soils, Decoratie zand, toevoegingen etc.
    • Auteur
    • Bericht

    PGLion

    -

    • Berichten: 2
    • Geregistreerd: ma 22 jun 2015, 22:35

    Waterwissels en voedingsstoffen

    Berichtvr 26 jun 2015, 09:54

    Vier weken geleden ben ik een aquarium gestart met op de bodem Aqua Soil Amazonia Powder & ADA Power Sand Special. Ik heb gekozen voor de Dry Start methode en mijn planten zijn inmiddels goed aangeslagen. Volgende week wil ik mijn aquarium vol laten lopen met water en lees op de website van Azaqua onderstaand advies:

    [list=]1e week iedere dag de helft van het water verversen
    2e week iedere 2 dagen de helft water verversen
    3e week iedere 3 dagen de helft water verversen
    4e week beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.[/list]

    Een paar vragen:

    1. Moet ik na deze waterwissels voedingsstoffen aan de planten toevoegen of geeft de voedingsbodem voldoende af?
    2. Wanneer kan ik vissen en garnalen introduceren?

    Teun

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: ma 01 jun 2015, 16:42

    Re: Waterwissels en voedingsstoffen

    Berichtvr 26 jun 2015, 18:28

    Hey,
    in het begin is het inderdaad slim om je water wat vaker te verversen i.v.m. Ammonia en Nitriet piek.
    Ik zou zeker 3 tot 4 weken wachten tot het toevoegen van vissen, voor de zekerheid zou je het water nog kunnen testen of de Ammonia en nitriet waardes inderdaad 0 zijn.

    Wat betreft het toevoegen van voedingsstoffen, wat zou je eventueel toe willen voegen?
    Ik zou er persoonlijk ook 3-4 weken mee wachten en kijken hoe de planten het doen.
    Aquasoil geeft genoeg voedingsstoffen af, heb een jaar een iwagumi stijl bakje gehad en nooit gedoseerd, planten (HC&HG) groeide super. Heb in mijn eerste 2 "high-tech" bakken ook te snel gedoseerd (meteen vanaf het begin). Ik doseerde volgens The Estimative Index (EI) methode met droge stoffen en kreeg nogal veel last van algen, zo erg dat ik ze alle 2 weer kon afbreken. Na een derde poging en niet doseren was het me eindelijk gelukt :lol:. Het water verversen zou ik persoonlijk doen nadat het licht uit is (of eventueel ervoor) om CO2 schommelingen te voorkomen. Succes ;)

    PGLion

    -

    • Berichten: 2
    • Geregistreerd: ma 22 jun 2015, 22:35

    Re: Waterwissels en voedingsstoffen

    Berichtzo 28 jun 2015, 10:01

    Bedankt voor de tips Teun!

    Ik was ook van plan om droge stoffen toe te voegen volgens de The Estimative Index (EI) methode. Dit is echter lastig omdat je de micro- en macro oplossing nooit op de zelfde dag geeft, dit kan vooral in de eerste weken tot grote inbalans leiden. Als alternatief had ik de meststof Dennerle Scapers Green in gedachten, deze zou je eenvoudig na elke waterwissel kunnen toevoegen en bevat alle juiste voedingsstoffen in goede verhoudingen.

    Ik zal in eerste instantie geen meststof toevoegen en kijken of mijn voedingsbodem voldoet. Mocht dat niet het geval zijn dan zal ik bijsturen met Dennerle Scapers Green. Na vier weken zal ik vervolgens overstappen op de EI methode.

    Keer terug naar Bodemsubstraat en voedingsbodem

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Google [Bot]

    cron