Het is nu do 28 maart 2024, 12:52

  • PortaalForum Inrichting Hardscape en decoratie

  • Zoeken

    Categoriën

    oplossing voor het hardmakend effect van seiryu stone

    De ruggegraat van je Nature Aquarium. Voorbereiding, samenstelling en alles met betrekking tot hardcsape materialen.
    • Auteur
    • Bericht

    andre1953

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: ma 10 jul 2017, 11:39

    oplossing voor het hardmakend effect van seiryu stone

    Berichtma 10 jul 2017, 11:46

    Er is misschien een oplossing voor het hardmakend effect van seiryu stone. Ik ben dat nu aan het uittesten.

    Als je de stenen een dag of zo onderdompelt in verdunt accuzuur dan vormt zich een laagje gips dat de steen verder afschermt van het water. (CaCO3 + H2SO4 -> CaSO4 (gips) + H2O + CO2). Maar of dit voldoende robuust is voor een langere tijd dat moet nog blijken.

    Afternee

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 46
    • Geregistreerd: vr 27 jan 2017, 19:52

    Re: oplossing voor het hardmakend effect van seiryu stone

    Berichtdi 11 jul 2017, 14:07

    hoe ga je die rotzooi weer uit het steen krijgen? er hoeft maar 1 deel af te brokkelen en het vergif loopt zo je aquarium in...

    andre1953

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: ma 10 jul 2017, 11:39

    Re: oplossing voor het hardmakend effect van seiryu stone

    Berichtdo 20 jul 2017, 16:20

    Het gaat hier niet om vergif. Alleen om de vorming van extra calcium carbonaat in oplossing (ionen), wat je niet wil. Beide zijn echter ook essentieel voor biologische processen, zei het in minimale hoeveelheden. Daarom is een minimale KH van ca 3 graden wenselijk. Maar je wilt misschien geen 20-30 graden.

    Het gaat ook maar om een test, waarvan de uitkomst: ja of nee kan zijn. Dat weet ik nog niet. Ik denk echter dat wanneer je een grote hoeveelheid kalkhoudend steen zoals Seiryu wilt gebruiken zonder enig effect op het water dat je dan beter een epoxy coating kunt aanbrengen, maar dat gaat ten koste van de structuur van de steen (gaat glimmen).

    Felereca

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: do 24 aug 2017, 09:45

    Re: oplossing voor het hardmakend effect van seiryu stone

    Berichtvr 25 aug 2017, 10:48

    Ik zou er zelf geen middeltjes overheen gooien, zoals aangegeven word zou je met epoxy hars kunnen werken maar gaat inderdaad ten koste van de structuur.
    Enige optie wat ik nog inzie is wekelijks verversen met osmose.

    Keer terug naar Hardscape en decoratie

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.