Het is nu do 28 maart 2024, 11:11

  • PortaalForum Inrichting Hardscape en decoratie

  • Zoeken

    Categoriën

    Hoe schuinlopende helling in stand houden?

    De ruggegraat van je Nature Aquarium. Voorbereiding, samenstelling en alles met betrekking tot hardcsape materialen.
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Ckay74

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 54
    • Geregistreerd: zo 04 dec 2016, 21:07

    Hoe schuinlopende helling in stand houden?

    Berichtzo 04 dec 2016, 21:14

    ik had graag wat tips gekregen hoe je een helling in stand houdt, ….omdat ik al ondervonden heb dat het substraat na enkele weken gewoon plat wordt. en ik had ook graag de tussenschotjes-techniek vermeden omdat je dan trapjes ziet….. is er bvb een substraat die WEL zijn vorm behoudt?? of grotere kiezelsteentjes gebruiken??
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Hoe schuinlopende helling in stand houden?

    Berichtma 05 dec 2016, 09:38

    Voor het opbouwen van een steile, beplante helling kun je substrate supports gebruiken. Het merendeel van het substraat zal op den duur worden samengehouden door de plantenwortels. Als het is dichtgegroeid zul je als het goed is de supports niet meer zien. De kans op verzakken blijft natuurlijk wel altijd aanwezig. Met grove korrels zal het minder snel gaan dan met fijne korrels.

    Wanneer je gewoon een zandpaadje hebt, zul je periodiek de boel weer moeten aanharken met een Sand Flattener.

    Albert

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 31
    • Geregistreerd: wo 31 aug 2016, 15:21

    Re: Hoe schuinlopende helling in stand houden?

    Berichtma 05 dec 2016, 10:27

    en denk ook aan simpele zaken als je soil langzaam bevochtigen, niet te snel t water erin want dan "drijft" t in het begin al bijeen
    Avatar gebruiker

    Ckay74

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 54
    • Geregistreerd: zo 04 dec 2016, 21:07

    Re: Hoe schuinlopende helling in stand houden?

    Berichtdi 06 dec 2016, 01:12

    substrate supports.., dat zijn gewoon plastieken latten van enkele centimeters hoog? dat heb ik ook al eens geprobeerd maar dan kreeg ik een trapjes-helling…, maar ik gebruikte dan ook gewoon Deponitmix pro van Dennerle, die eigenlijk zand is.
    maar als ik het goed begrijp op de site van aquascaping moet ik in laagjes werken met Powersand-medium onder de aquasoil?
    ik dacht ook dat die laag niet te dik mocht zijn om de watercirculatie niet te belemmeren ? is 10cm te dik? op vele aquascaping foto's zie je ze tot 20cm gaan…?
    Avatar gebruiker

    Ckay74

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 54
    • Geregistreerd: zo 04 dec 2016, 21:07

    Re: Hoe schuinlopende helling in stand houden?

    Berichtdi 06 dec 2016, 01:31

    ja, ik heb die substraten supports gevonden op je website :roll:
    maar dat zand van dennerle gebruik ik beter niet zeker?
    ik hoop met aquasoil en een deel powersand genoeg te hebben om de planten een goede kans te geven..en dan een fijne laag wit zand waar geen planten komen. is dit juist? die aquasoil gaat niet drijven?
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Hoe schuinlopende helling in stand houden?

    Berichtdi 06 dec 2016, 22:51

    Ja dat is de bedoeling van het zand om de scape af te werken. Je mag gerust zijn de aquasoil drijft niet.

    Keer terug naar Hardscape en decoratie

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron