Het is nu do 28 maart 2024, 15:38

  • PortaalForum Techniek Filter en filtermatialen

  • Zoeken

    Categoriën

    Filter enten bij opstart en welke vulling?

    Het hart, lever en nieren van het Nature Aquarium.
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Yellow Man

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: ma 14 nov 2016, 22:42
    • Woonplaats: Wijchen

    Filter enten bij opstart en welke vulling?

    Berichtdi 17 jan 2017, 19:57

    Hallo,

    Ik zal binnenkort een ADA 120P opstarten en vraag mij af wat volgens jullie de beste manier is om je filter te enten met bacteriën en welke vulling volgens jullie de initiële ammoniakpiek het beste kan opvangen. De inrichting zal een scape worden met kenmerken van de Hollandse stijl.

    ik ben voornemens Ada bacter balls toe te voegen aan de Bio Rio en de eerste weken 1 van de filterkorven met NA Carbon te vullen. (Ik maak gebruik van de amazonia soil en bijbehorende power sand).

    Wat zijn jullie gedachten hierover?

    Verder ben ik nieuwsgierig hoe jullie een stroomstoring, zoals vandaag in omgeving Amsterdam is voorgekomen, zouden opvangen zodat je bacteriën in je filter niet het loodje leggen door zuurstoftekort......

    Gr, Berry
    Alleen in helder water zie je diepte....
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Filter enten bij opstart en welke vulling?

    Berichtwo 18 jan 2017, 07:28

    Hallo Barry, welkom op het forum.
    Uw idee van de filter opstelling is alvast goed. Bio Rio bezit al slapende bacteriën desondanks moeten ze verder kweken en de nitriet waarde begon pas drastisch te dalen na 3 weken bij mij. Maar dat hangt van vele factoren af zoals de soil en plantenbestand. Nu bij een stroomuitval van een paar uur zou ik me geen zorgen maken. Als ik mijn buizen, filter en lily pipes poets ligt alles stil zonder probleem achteraf. Bij ons heb je snel terug stroom, langer dan 2 uur wordt wel een probleem en zal het filter de amoniak moeilijker opvangen. Naar horen zeggen zou Seagem Purify zo een piek kunnen opvangen maar zoals je weet heeft deze dan andere nadelen. Niets ideaal dus want daarmee is het filter nog niet opgang gebracht. Succes
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Filter enten bij opstart en welke vulling?

    Berichtvr 20 jan 2017, 20:54

    Hallo Berry, welkom!

    Het klinkt als een goed plan. Het filter en aquarium enten is altijd een goed idee. Een nitrietpiek is vrij onvermijdelijk, maar door met flink wat bacteriën van start te gaan, verminder je het risico. Alsnog veel verversen.

    Bij een stroomstoring lijkt me het beste om water te verversen. Ook wanneer de stroom weer aan gaat en het water wat in je filter heeft gestaan weer af te voeren.

    Keer terug naar Filter en filtermatialen

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron