Het is nu vr 29 maart 2024, 14:13

  • PortaalForum Techniek Filter en filtermatialen

  • Zoeken

    Categoriën

    Filter gorgelt

    Het hart, lever en nieren van het Nature Aquarium.
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    aquascaped

    -

    • Berichten: 2
    • Geregistreerd: di 01 nov 2016, 20:03

    Filter gorgelt

    Berichtdi 01 nov 2016, 20:27

    Mijn naam is Kristof en ik heb een probleem met mijn filter.
    Ik heb juist een nieuwe aquascape opgestart van 0. Dus alles is nieuw en hij is momenteel vol op aan het indraaien. Momenteel zit ik met een witte waas, maar deze trekt langzaam weg.
    De planten groeien super en mijn Hemianthus callitrichoides 'Cuba' groeit rustig dicht.
    Maar dat is het probleem niet.
    Ik heb last van een filter (JBL proflora 1500) die (vooral als de co2 zo'n 6 uur draait) gorgelt. Met andere woorden hij is regelmatig CO2 of lucht aan het uitspugen. Dit had ik bij mijn vorige aquascape totaal niet.
    Zijn er nog mensen die hier last van hebben en/of is dit normaal?

    Alvast bedankt!
    Avatar gebruiker

    Arnold

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 157
    • Geregistreerd: za 05 jul 2014, 12:47

    Re: Filter gorgelt

    Berichtwo 02 nov 2016, 01:00

    Hoi Kristof en welkom,

    Wanneer het filter voor de eerste keer aangaat kan het een poosje duren voordat alle lucht uit het fliter is verdwenen. Met name filterwatten en sponzen kunnen in eerste instantie veel lucht vasthouden als ze nieuw zijn. Na maximaal een paar dagen zou dit echter wel verdwenen moeten zijn. Dus ik ben wel benieuwd hoe lang het filter nu aanstaat en is het misschien mogelijk dat je co2 diffusor (als je die gebruikt) te dicht bij de aanzuigbuis staat waardoor er co2 wordt opgezogen? Dit zou namelijk verklaren dat wanneer er een uur of zes co2 wordt gegeven het filter tekenen gaat vertonen dat het "lucht" aanzuigt, of in dit geval co2 dus.
    Avatar gebruiker

    aquascaped

    -

    • Berichten: 2
    • Geregistreerd: di 01 nov 2016, 20:03

    Re: Filter gorgelt

    Berichtwo 02 nov 2016, 07:49

    Hey Arnold,

    Het filter draait toch al even, ongeveer 42 dagen. Dus de lucht zou er in principe toch al uit moeten zijn.
    De diffusor staat diagonaal tegenover, op ongeveer 1 meter, van de aanzuigbuis. En hij heeft het enkel als de CO2 al eventjes aanstaat.
    Mijn aquarium is 174 liter (70*50*60, breedte*diepte*hoogte)
    Ik heb niet het gevoel dat ik te veel CO2 toevoeg want mijn dropchecker is groen, de vissen happen niet naar lucht of doen raar. En de plantjes assimileren.
    Ik vindt wel dat mijn PH erg laag is, 6 en KH 4.
    Nog ideeën?

    Bedankt alvast
    Avatar gebruiker

    3kes

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 75
    • Geregistreerd: do 18 jun 2015, 14:29

    Re: Filter gorgelt

    Berichtza 05 nov 2016, 07:01

    Je kunt nog proberen om het filter even wat te kantelen een paar kanten op. Hiermee zorg je ervoor dat de nog aanwezige lucht kan ontsnappen. Helpt bij mij altijd.

    Keer terug naar Filter en filtermatialen

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Bing [Bot], Google [Bot]