Het is nu do 28 maart 2024, 12:41

  • PortaalForum Techniek Filter en filtermatialen

  • Zoeken

    Categoriën

    twee filter kamers met Bio Rio

    Het hart, lever en nieren van het Nature Aquarium.
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    twee filter kamers met Bio Rio

    Berichtma 04 jul 2016, 21:03

    Ik bezit een Eheim Filter eXperience 150 met twee delen binnen. Een deel met een grof filter en grove keramische blokken (mech) en de andere kamer met Ada Bio Rio en fijn deeltjes spons. Zou het filter nog efficiënter werken moest ik die mech blokken vervangen door Bio Rio zoals beschreven in het Ada boek. Graag jullie mening hierover.
    Elke maand moet ik het filtermedia spoelen tegen dichtslibben. Doe ik dit niet dan vergroot de kans op een kaamlaag.
    Avatar gebruiker

    aqtom

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 38
    • Geregistreerd: ma 11 jan 2016, 10:30

    Re: twee filter kamers met Bio Rio

    Berichtvr 05 aug 2016, 22:16

    Ik ben heel benieuwd hoe men hierover denkt. Volgens mij blijft dit voor iedereen een onzekere factor wat je toch op je eigen manier moet doen en leert van je fouten.

    Zelf ben ik gestart met 1 deel micromec JBL (tegen ammonium), 1 deel filterspons grof/fijn en 1 deel crystal water van superfish ( een mengsel van oa actief kool / zeoliet en overig).

    Na 3 of 4 maand de micromec vervangen voor de bio rio.

    Nu na 8 maanden: 2 delen bio rio en 1 deel als combi van grove filterspons en crystal water. De fijne filterspons heb ik er al uit gehaald omdat ik te kampen heb met een kaamlaag.

    Mijn doel is om uiteindelijk te kijken of de scape kan draaien op alleen bio rio en een grove spons voor het opvangen van het grof vuil.



    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: twee filter kamers met Bio Rio

    Berichtza 06 aug 2016, 07:57

    Ik had een doos Bio Rio bijbesteld om wat bij te vullen want de laatste keer was de knoop losgekomen en waren er enkele steentjes weg bij het spoelen in het vuile aquarium water. Een deel van mijn eheim bio Mech zou ik vervangen door Bio Rio. Het effect kan ik maar op langere termijn zien. Afwachten dus maar ik vertrouw Ada.
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: twee filter kamers met Bio Rio

    Berichtza 13 aug 2016, 11:25

    Op zich doen heel veel filtermaterialen allemaal precies hetzelfde, namelijk: huisvesting bieden voor bacteriën en opvangen van vuildeeltjes.

    Wat dan precies het beste is, kun je enkel in een laboratorium nagaan en zover mij bekend is er nog geen vergelijkingstest gepubliceerd voor beschikbare filtermedia voor het aquarium. Ik denk dat het verschil tussen Eheim Mech, Substrat Pro en ADA Bio Rio niet noemenswaardig groot is.
    Moest je je filter efficiënter maken, zou ik de fijn deeltjes spons achterwege laten.

    Wat belangrijk is, is dat het materiaal poreus is. Hier kunnen bacteriën zich vestigen en kunnen kleine vuildeeltjes worden opgevangen en afgebroken. Wat ik zelf altijd opvallend vind, is dat ADA geen gebruik maakt van filterwatten. Dit remt alleen maar de doorstroming. Ook grove organische vuildeeltjes worden doorgaans compleet verteerd door de bacteriën en omgezet in andere stoffen. Vuil wat dan blijft liggen kun je afhevelen of wegspoelen bij het schoonmaken van je filter.
    Avatar gebruiker

    Erikada 60P

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 13
    • Geregistreerd: zo 12 jul 2015, 21:11

    Re: twee filter kamers met Bio Rio

    Berichtma 15 aug 2016, 15:51

    Hoi Luc,

    Ik gebruik een JBL 901 filter voor de filtering van mijn 60P. Voordeel van dit filter is de grove voorfiltering gedaan wordt door een filterspons welke je tussentijds kunt uitspoelen zonder gelijk het hele filter onderhanden te moeten nemen. De filtermaterialen welke ik gebruik zijn, van onder naar boven in het filter, Eheim Substrat pro en de overige twee bakken zijn gevuld met Bio Rio. Ik kan niet zeggen dat Bio Rio beter is dan b.v. het substraat van Eheim, maar je kiest voor een systeem dus werd het Bio Rio. Ik kan wel zeggen dat mijn interval om het filter te reinigen verlengt is t.o.v. mijn vorige veel kleinere Eheim Filter. Ik heb dan ook geen last meer van een kaamlaag. Filter volume en capaciteit zijn ook sterk omhoog gegaan en dat werkt erg positief! De prachtige ADA filters hebben ook gigantische filtervolumen, mijn JBL heeft 7,6 liter wat ook best veel is.

    Ik zal uiteindelijk ook de het eerste compartiment van het filter gaan vervangen door Bio Rio. Het bevalt mij uitstekend!

    Groeten,

    Erik

    Keer terug naar Filter en filtermatialen

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Bing [Bot]

    cron