Het is nu vr 29 maart 2024, 00:25

  • PortaalForum Techniek Verwarming

  • Zoeken

    Categoriën

    Bodemverwarming

    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Ton

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 18
    • Geregistreerd: wo 26 okt 2016, 14:15

    Bodemverwarming

    Berichtvr 02 maart 2018, 10:28

    Ik lees op verschillende websites dat het aanleggen van een bodemverwarming (uiteraard in een nieuw in te richten aquarium) helpt om een betere doorstroom in de bodem te krijgen. Dat zou dan weer in het voordeel van veel plantensoorten zijn (betere groei), mits je de juiste bodem hebt waar deze stroming mogelijk is.

    Soms lees ik ook dat deze bodemverwarming dan niet de hoofdverwarming is (en daarom ook niet een hoog wattage hoeft te hebben), maar alleen dient om dit effect in de bodem te bereiken. Deze bodemverwarming staat dan ook altijd aan, de verdere opwarming gebeurt via bijvoorbeeld een staafverwarming met thermostaat.
    Mocht de temperatuur buiten het aquarium wat hoger worden (en de bodemverwarming teveel invloed krijgen) dan kan de bodemverwarming via een tijdklok af en toe aangezet worden om zo toch een doorstroom te krijgen.

    Ik kan me bij dit alles wel iets voorstellen, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen bij het toepassen van bodemverwarming.
    "Als je troebel water met rust laat, wordt het vanzelf helder"
    Lao-Tse (600 v.C.)
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Bodemverwarming

    Berichtdi 06 maart 2018, 10:37

    Goed verhaal, spijker op zijn kop ;)

    Een extra staafverwarming hoeft dan zelfs niet per se nodig te zijn. Wanneer de bodemverwarming in staat is om het water bijvoorbeeld met 2 graden te verhogen. Met een kamertemperatuur van 20 graden, wordt het aquarium dan meer dan 22 graden, wat in veel gevallen voldoende kan zijn.

    Keer terug naar Verwarming

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron