Albert schreef:A: hoe krijgen jullie het voor elkaar dat het rond jullie kamer temperatuur is zonder verwarming. Volgens mij kan het niet zo zijn dat het dezelfde temperatuur aanneemt als de kamer. Water heeft niet dezelfde eigenschap als lucht in de kamer. Ik kan begrijpen dat het water naar 19 graden gaat als ik opstook tot 23 graden oid, maar dan wordt het onaangenaam warmer.
Alles wat in een kamer met 20 graden verwarmd wordt, zal 20 graden worden. Er is geen enkele reden waarom materialen kouder zouden blijven. Tenzij ze geïsoleerd zijn. Water zal echter wel trager opwarmen en afkoelen dan lucht.
Albert schreef:B: voor (moeilijke) plantjes, kan het ook niet ten koste gaan van de groei, of resulteren in een minder mooie plant die niet groeit en bloeit naar behoren.
Een goede temperatuur is van grote invloed op de groei en ontwikkeling van planten. Als dat niet zo zou zijn, zouden hier ook wel tropische planten in het wild groeien. Voor aquariumplanten is het niet anders en zouden de vijvers hier ook wel vol zitten met tropische waterplanten (hoewel dit fenomeen steeds meer zichtbaar zal worden door de opwarming van de aarde en dumpen van aquariumplanten in de sloten).
Een warmere temperatuur van het water zal veel planten aansporen om harder te groeien. Het metabolisme in de plant neemt toe. CO2 lost bijvoorbeeld ook veel beter op in warm water, zuurstof weer veel slechter. Vissen produceren in warm water ook meer afvalstoffen, dus is er meer voeding etc. etc.
Te koud is niet goed, te warm ook niet. Iedere plant heeft zijn eigen voorkeuren en zo heeft ieder voordeel ook meteen zijn nadeel.
Afkoelen van het water 's nachts is bijvoorbeeld heel natuurlijk. Is 's nachts verwarmen dan ook niet een beetje raar?