Het is nu do 28 maart 2024, 09:51

  • PortaalForum Techniek Verlichting

  • Zoeken

    Categoriën

    Hoeveel besparen met Daytime LED verlichting?

    De bron voor frisse plantengroei in het aquarium. LED verlichting, TL verlichting, HQI verlichting
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Hoeveel besparen met Daytime LED verlichting?

    Berichtza 12 nov 2016, 12:18

    Van een geïnteresseerde ontving ik de vraag hoeveel je nu bespaard als je overstapt van 4x T5 verlichting van 54 Watt naar Daytime LED verlichting.

    Ik heb de berekening als volgt gedaan:


    4x54 Watt = 216 Watt = 17000 Lumen

    TL verlichting straalt deze lumen in 360 graden. In het aquarium is alleen de neerwaartse lichtstraling van nut en blijft daar 120 graden van over (ca. 1/3). Met reflectoren wordt het licht nog enigszins weerkaatst waardoor effectief ca. 50% van het aantal Lumen ook daadwerkelijk in het aquarium terecht komt.
    Van de 17000 Lumen in totaal, blijft dus effectief zo'n 8500 Lumen over.

    Bij LED is de stralingshoek 120 graden en gaan alle Lumen naar het aquarium.
    Om 8500 Lumen te bekomen met Daytime Matrix LED verlichting (180 Lumen per Watt) is ca. 47 Watt stroomverbruik nodig.

    216 Watt TL staat dus gelijk, effectief, aan ca. 47 Watt LED.

    Uitgaande van een KwH prijs van € 0,23 en 10 uur licht per dag, kost de 216 Watt TL verlichting € 181,24 per jaar.
    (berekening: 216 Watt x 10 branduren per dag x 365 dagen per jaar : 1.000 x € 0,23)

    LED verlichting kost dan € 39,46 per jaar.
    (berekening: 47 Watt x 10 branduren per dag x 365 dagen per jaar : 1.000 x € 0,23)

    Een besparing aan stroomkosten van € 141,78 per jaar.

    Een Daytime Matrix LED unit 120 met 5 matrix modules (50 Watt=9000 Lumen) kost € 519,20.

    Op besparing van stroomkosten is de LED unit terugverdiend in 3,66 jaar.
    Als daar nog bij wordt meegenomen dat LED verlichting 16 jaar mee gaat, en bij TL extra kosten moeten worden gemaakt om ze periodiek te vervangen, ligt terugverdiening nog hoger. Daarnaast zijn de voordelen van mileubesparing, minder warmteafgifte, mooier licht etc. extra voordelen waar je die jaren ook van profiteert.

    Ik ben me er van bewust dat er randzaken zijn als stroomverbruikt van voorschakelapparaten, 24 V adapters, en dat misschien de lichtopbrengst van de TL nog ietsje hoger kan liggen. In het ergste geval is de LED verlichting dus met 5 jaar terugverdiend.

    Wie rekent er mee en vertelt me waarom het niet logisch is om te investeren in een duurzame oplossing?

    Keer terug naar Verlichting

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron