[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4887: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4888: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4889: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
Aquascaping-forum • Toon onderwerp - met de handen in het haar tegen de algen

Het is nu di 16 apr 2024, 09:11

  • PortaalForum Techniek Verlichting

  • Zoeken

    Categoriën

    met de handen in het haar tegen de algen

    De bron voor frisse plantengroei in het aquarium. LED verlichting, TL verlichting, HQI verlichting
    • Auteur
    • Bericht

    ronny123

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 12:17

    met de handen in het haar tegen de algen

    Berichtwo 20 jun 2018, 21:42

    een 5 tal maanden was ik een fiere man doordat ik mijn droom verlichting had aangekocht
    voor mijn aquarium van 350 liter had ik 2 latten met 5 day time matrix led aangekocht
    achteraan NW - UW -UW - UBR - UBR
    vooraan NW - WW - UW -WW - NW

    sinds het begin ben ik al aan het sukkelen maar nu zie ik echt niet meer het einde van de tunnel
    groen algen en fluweelalgen ontsieren al mijn planten en blijven maar terug komen.
    De structuur van de groei van de planten ben ik helemaal aan het kwijtgeraken

    de lichten staan nu ingesteld dat ik 8 uur licht heb ( zie schema in bijlage ) en nog steeds blijven de algen terug komen
    Ze zeggen het is een te kort aan co2 maar mijn indicator geeft geel en heb al eens moeten ingrijpen doordat er teveel co2 in het water was en de vissen begon te happen als zotten.

    actueel zijn mijn waterwaarden
    ph 6.5 - gh 7 - kh 7 - no3 1 - PO4 2

    als meststoffen werd er automatisch dagelijks all in one toegevoegd ( 10 ml ) + 5 ml easy carbon + 5 ml sporen elementen
    doordat ik merkte dat ik een zeer hoge fosfaat had ben ik deze gaan stoppen
    Na een immense snoei na de vakantie heb ik geen meststoffen gedurende 2 weken toegevoerd nu sinds zondag ben ik minimaal gaan bijvoegen ( 5 ml per dag ) resultaat sinds vandaag is die groen fluweelalg duidelijk zichtbaar op de planten

    wat ik fout doe ik weet het echt niet meer maar sinds het gebruik van de leds daytime matrix heb ik geen regelmaat meer gevonden in mijn aquarium.

    thx voor alle tips want ik zou eens graag terug willen genieten van mijn aquarium
    ronny
    Bijlagen
    schema daytime ronny.jpg

    christy.abels1

    -

    • Berichten: 1
    • Geregistreerd: di 01 mei 2018, 12:00

    Re: met de handen in het haar tegen de algen

    Berichtwo 20 jun 2018, 21:53

    Ik heb dat ook even gehad in mijn 120 liter aquarium. Toen heb ik de lichtduur terug gebracht naar 9 uur, 14 japonica garnalen aangeschaft. En het was na een week weg.
    Daarnaast is waarschijnlijk de verhouding plant dier door de snoei verstoord.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    willem

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: ma 06 feb 2017, 13:30

    Re: met de handen in het haar tegen de algen

    Berichtwo 20 jun 2018, 23:38

    Beste Ronnie,

    Ik lees net je topic met je problemen.
    Eigenlijk zou je toch nog wat extra info moeten geven over de aquarium (plantenbestand (soorten en hoeveelheid), afmetingen aquarium, filtratie, manier van toedienen co2,...) om een beter beeld te schetsen van de ganse situatie. Dan is concreet advies makkelijker.
    Ook een foto van de situatie kan soms antwoorden of duidelijkheid brengen.
    Je plantenbestand is bijvoorbeeld zeer belangrijk ifv de intensiteit van verlichting.

    Ik denk dat er eerder een paar problemen zijn die samen je algen veroorzaken en ik zou niet zeggen dat het de schuld van de matrix is.
    Toch niet noodzakelijk. Want ik heb zelf ook een matrixbalk en ben er zeer tevreden mee (heb hem ongeveer anderhalf jaar in gebruik). Maar ik heb ook wat moeten zoeken en proberen en heb ondervonden dat het een zeer krachtige verlichting is waar je dus ook voorzichtig mee moet omspringen. Ik ben zeer laag begonnen en heb geleidelijk verhoogd maar heb gemerkt dat het al snel teveel licht kan zijn. Het zijn echt wel krachtige lampen.

    Mijn eerste bedenking is dan ook de volgende:
    Waarom heb je er eigenlijk twee balken boven hangen? Is je aquarium extra breed of zo? Ik gebruik boven een aquarium van L100/B50/H35 één balk en dat is meer dan voldoende om de 50cm breedte te belichten.
    Want met twee balken met elk 5 modules heb je toch gigantisch veel licht? Zou één balk met bvb 7 modules niet genoeg geweest zijn? Hoe lang zijn je balken eigenlijk?
    Want zoals ik zei is de lichtspreiding echt wel groot dus bij bakken met 'gemiddelde' breedte (de mijne is vrij breed met 50cm) is één balk gewoonlijk genoeg.
    Dan vraag ik me ook af waarom je juist UW,WW, NW en UBRW modules hebt? Ik heb een combinatie van UBRW-UW-UBRW-UW-UBRW. Ik vraag me dus af waarom je UW en WW en NW mengt eigenlijk? Niet dat dit perse de algen verklaart hoor, maar ik vraag me af welke kleur je dan juist krijgt in je aquarium door dit te mengen?

    De lichtsterkte is moeilijk te beoordelen, het lijkt weinig als je naar de percentages kijkt maar je zou eens de lumen kunnen berekenen die je met jouw instellingen genereert, uiteindelijk lijkt het me nog steeds vrij veel aangezien je de twee balken hebt.
    Mijn aquarium is wel een pak kleiner (en vermoedelijk een pak lager) dan de jouwe natuurlijk maar ik heb maar één balk en heb die nog nooit meer dan 50% laten branden, de lamp hangt 20cm boven het wateroppervlak..

    Volgende bedenking: 8 uur licht is nog steeds vrij veel wanneer je problemen hebt. Je kan dat beter terugschroeven naar maximaal 7u tot je beterschap ziet volgens mij.

    Over je voedingsstoffen: Je hebt niet perse een hoge fosfaat vind ik, je hebt vooral een lage nitraat! Stoppen met voeding doseren is zelden een oplossing wanneer je last hebt van algen.
    Je hebt vermoedelijk een soil in je aquarium? (amazonia of dergelijks?) Die is nu blijkbaar je nitraat aan het bufferen waardoor er te weinig nitraat beschikbaar blijft in de waterkolom dus eigenlijk zou je beter overschakelen op voeding waar je de nitraat en fosfaat apart kan doseren. Dus stockoplossingen maken met poeders. Dan kan je je nitraat (tijdelijk) verhogen en je fosfaat op 2 houden. Een nitraat van 1 is echt niet genoeg voor je planten. Denk eerder aan iets als 15 of zelfs 20 icm een fosfaat van 2.

    Waarom geef je eigenlijk niets van rood licht tijdens de lichtcyclus? Bij mij staan de rode en blauwe leds tijdens de uren van fotosynthese even hoog als de witte leds.
    En de blauwe leds op 20 om 22u lijkt me nu ook niet ideaal. Ik zet nooit enkel de blauwe leds aan, maar sowieso dim ik tot maximaal 5% tijdens de overgang naar de nacht. Mijn cyclus eindigt met enkel de witte leds op 3% tijdens de laatste 30 minuten. Blauw op 20% lijkt me toch vrij veel en (persoonlijk vind ik dat) minder mooi dan gewoon wit gedimd licht.
    Ikzelf heb minder schommelingen geprogrammeerd en heb eerder een (kleine) piek in de verlichting aangebracht na een paar uur, zodat de fotosynthese zeker al goed op gang is.
    Ik zou dus bvb eerder starten op 30% licht en tussen 18u en 20u eventueel een piek naar 40% inlassen. Tussenin zou ik niet teveel spelen met de sterktes eerlijk gezegd.
    En tijdens de opbouw van de lichten zou ik een pak minder blauw geven. 's morgens laat ik persoonlijk enkel de rode leds tot 10 opbouwen icm wit tot 4%. Vanaf daar verhoog ik naar 45% (let wel: één balk dus he) voor zowel rood, wit als blauw
    (Maar ik zou je wel aanraden om eens de lumens te berekenen wanneer beide balken op 40% en/of 30% branden en kritisch te kijken hoe hoog je nu eigenlijk zit)

    Is je dropchecker groen bij het aangaan van de lichten? Hoe lang voor de verlichting start je co2 toediening?
    Heb je je dropchecker al eens op verschillende plaatsen in je aquarium gehangen eigenlijk? Zo kan je zien hoe goed de distributie van de co2 is. Eigenlijk wil je op elke plek in je aquarium een mooi groene checker zien.
    Heb je toevallig al eens een ph-profiel gemaakt?
    En zoals gezegd is de wijze van toedienen (en de positie van inflow, outflow en diffuser) ook belangrijk om een juist oordeel te vellen.

    Hopelijk heb je hier iets aan,
    succes alleszins

    ronny123

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 12:17

    Re: met de handen in het haar tegen de algen

    Berichtdo 21 jun 2018, 22:12

    goeie avond en hartelijk dank willem voor de zeer goede adviezen en opmerkingen

    misschien best dat ik eventjes mijn aquarium beter voorstel
    mijn aquarium is 130 x 50 x 6 ( waarvan 50 waterhoogte )
    filltering gebeurd via een interne biofilter die ongeveer 10 cm in lengte inneemt
    de wateruitvloei gebeurd via een eheim opvoer filter die ongeveer 1000 liter / uur doet

    co2 is digitaal bestuurd door dennerle systeem aangesloten op een fles van 5 kg co2
    ph is ingesteld op 6.5
    werkt met een tijdsklok van 12 tot 22 uur
    In het aquarium hangt de dennerle flipper ongeveer een cm onder de uitstroming
    ben al een tijdje aan het bekijken om de co2 toevoer beter te maken
    ik zit al een tijdje in mijn hoofd om over te stappen via een co2 reactor
    nadeel is dat ik wel een extra filter moet toevoegen want denk niet dat ik deze in mijn bioloog kwijt zou geraken

    het aquarium zelf is opgebouwd als een hollandse platen aquarium met een dichte beplanting.

    betreft de daytime hier ben ik volledig fout gegaan want ik heb advies ontvangen van verschillende personen die me hebben aangeraden om 2 latten te gebruken waar ik ongeveer een 6000 lumen mee moest bereiken. Als ik de mails nalees van wilco dan zie ik dat hij me toen 7 modulles had voorgesteld met 3 UBRW - 4 UW
    ik had hem toen beter gevolgd
    zo mijn lat is een 1200 en heb deze reeds nu aangepast met een ideetje volgens jouw verhaal
    actueel ligt er dus nog 1 lat +/- 10 cm boven het water , hoger geraak ik niet doordat er een dekruit aanwezig is.
    Ik heb ook een nieuwe schema opgebouwd ( zie bijlage .. kanaal 1 blauw - kanaal 2 wit - kanaal 3 rood )
    modulles zijn actueel opgebouwd als NW - UW - UBRW - UW - UBRW - UW - NW

    de dropchecker heb ik nu langs de andere kant van het aqua gehangen en ben benieuwd hoe hij daar zal kleuren.

    en ph profiel nee deze heb ik nooit gemaakt ik zou zelf niet weten hoe het moet gebeuren
    wat ik wel heb gemerkt is dat de Ph waarden redelijk laag blijven zonder co2 toevoer staat deze 's morgens op 6.6
    dus veel ruimte voor toevoer is er niet voor co2
    ik merk wel als hij thuis is dat hij zelden nog in werken treed doordat de ph waarde van 6.40 is bereikt
    wat ik ook niet meer heb zijn assimilaties bij de planten

    ik denk dat ik werk zal moeten maken van vele dingen
    eerst de verlichting beter krijgen en ga vanaf dit weekend ook terug licht bemesten
    ik kan werken met profito en toevoeging van nitraat en fosfaat of de all in one van plantenbox ( die ik nu al een paar maanden gebruikte : https://planted-box.com/product/all-in-one/ )

    graag nog je advies op mijn nieuw lichtschakeling
    en nogmaals een super thx voor al je wijze raad

    mvg
    Ronny
    Bijlagen
    daytime 21062018.jpg

    willem

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: ma 06 feb 2017, 13:30

    Re: met de handen in het haar tegen de algen

    Berichtvr 22 jun 2018, 01:20

    ronny123

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 12:17

    Re: met de handen in het haar tegen de algen

    Berichtvr 22 jun 2018, 06:37

    Goeiemorgen Willem
    thx again voor je duidelijke visie

    ik had het gisteren ook 2 keer voor toen ik aan het typen was dat ik uit het forum vloog
    maar geen 3 keer en heb toen eerst mijn tekst op een word document gemaakt om het daarna te copieren in het forum

    deze morgen om 7 uur stond de ph op 6.65 en hij kwam vanuit de nacht van 6.40
    is het water nu zacht doordat ik waterwissel met 60% regenwater en 40% kraanwater ??
    dit kan altijd maar heb al meer dan 20 jaar aquariums en heb nooit problemen gehad met zo een lage ph waarde.

    wat ik wel kan doen eens een groot deel water van een andere aquarium gaan gebruiken waar de Ph 7.15 staat , daar staat geen co2 schakel op

    Ik heb nu mijn co2 uitgezet en ben nieuwsgierig hoe hoog hij zal staan ( geef je een update deze avond )
    de regeling gebeurd door een tijdsklok die de co2 toevoer afsluit dmv een terugslagklep

    ik ben een klein maand 16 dagen op reis geweest en de planten stonden heel kort , de foto in bijlage is het resultaat dat ik had na mijn terug komst
    de algen veronderstel fluweelalgen ( https://www.azaqua.nl/content/52-Fluweelalg ) zijn zoals groenalg , stinken niet maar zijn zoals baardalgen aanwezig op de blaadjes van de plant. Ze afkrijgen is niet zo gemakkelijk.
    Wat wel kenmerkend is dat de algen snel verdwijnen wanneer ze terecht komen in een andere aquarium waar geen co2 , geen meststof en ook minder verlichten.
    Ik heb namelijk een 2é aquarium waar mijn overschot planten in zitten en had daar een deel van de planten bijgezet , binnen een klein week waren de planten daar terug alg vrij
    dus de oorzaak moet ergens liggen bij co2 - licht
    we gaan eerst proberen de komende dagen om te zien hoe de planten aanslaan , zal ook proberen om de ph hoger te krijgen zodaning dat de co2 meer in het aqua terecht kan komen

    mvg
    Ronny
    Bijlagen
    na de vakantie 1.jpg
    resultaat na vakantie.jpg
    na de vakantie 2.jpg
    na de vakantie 2.jpg (18.37 KiB) 10245 keer bekeken

    ronny123

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 12:17

    Re: met de handen in het haar tegen de algen

    Berichtzo 24 jun 2018, 11:56

    eventjes een update

    na het uitschakelen van de co2 is deze terug op 12 uur tijd opgekloppen naar een Ph van 6.80
    dus een stijging van 0.30

    Ik heb dus was aanpasing aangebracht aan de verlichting en co2 ingave en merk precies toch beterschap in de planten

    doordat de verlichting nu maar opstart vanaf 14 uur heb ik ook de co2 inschakelen opgestart vanaf 13 uur
    hierdoor is er geen toevoer in het aquarium van 15 uur co2
    ik merk dus op dat hierdoor de Ph terug stijgt naar een 6.85 en de Co2 terug ingevoerd worden

    Keer terug naar Verlichting

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron