Het is nu do 28 maart 2024, 11:57

  • PortaalForum Inrichting Onderhoud

  • Zoeken

    Categoriën

    Schimmelvorming op de silicone verbinding

    Aquariumplanten snoeien, water wissels, ruiten schoonmaken
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Schimmelvorming op de silicone verbinding

    Berichtvr 19 feb 2016, 09:58

    Hallo,
    Alhoewel ik iedere week mijn aquarium onderhoud heb ik het vormen van een zwarte laag rond de waterspiegel te laat opgemerkt. :oops: Reinigen met een tandenborstel helpt niet. :o
    Is dit schimmel en wat kan ik ertegen doen?
    Bestaat de kans dat het aquarium gaat lekken met de tijd?
    Luc
    Bijlagen
    Zwarte vlekken aquarium.jpg
    Zwarte vlekken op silicone
    Avatar gebruiker

    Arnold

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 157
    • Geregistreerd: za 05 jul 2014, 12:47

    Re: Schimmelvorming op de silicone verbinding

    Berichtvr 19 feb 2016, 11:51

    Of het schimmel is weet ik niet. Wel heb ik ervaring met alg wat bij mij op de transparante kitlaag groeide en na die tijd donkere vlekken achter liet. Ik heb uiteindelijk de kit moeten vervangen om er vanaf te komen, want het was er met geen mogelijkheid meer vanaf te krijgen. Nu zie ik op de foto ook naast de kitlaag wat sporen van groene alg, misschien dat dat ook op de kitlaag terecht is gekomen. Ik denk overigens niet dat je je voorlopig zorgen hoeft te maken over lekkage... ;)
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Schimmelvorming op de silicone verbinding

    Berichtvr 19 feb 2016, 21:53

    Dat is een geruststelling Arnold. Het rare is dat dit enkel aan de voorkant is. Elke week worden de ruiten gereinigd van enkele groene stippen. Buiten die groene stippen en een heel klein beetje bruine alg op de stenen is alles in balance. De algetende dieren moeten ook iets doen en houden alles zuiver. Ik maakte me meer zorgen als er een soort schimmel de verbinding van het glas zou verbreken.
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Schimmelvorming op de silicone verbinding

    Berichtza 27 feb 2016, 11:53

    dat ziet er bekend uit, helaas heb ik dat ook op veel aquaria.

    Het is vuil, alg, aanslag etc. wat tussen het glas en kit komt. Het wordt veroorzaakt doordat met het schoonmaken van het glas soms de kit een stukje wordt losgehaald. Kit is flexibel en bij iedere aanraking kan het een stukje verder los raken. Ik heb met mijn ADA Pro Razor er wel eens ingestoken waardoor de kit los raakt. Ook met een tandenborstel trek je de kit bij iedere reiniging een klein beetje los waar het vuil vervolgens steeds verder tussen komt.

    Niet zo fraai en op den duur zal het de sterkte van de verbinding niet ten goede komen, maar ik zou me niet direct zorgen maken en me proberen er niet aan te storen.

    Keer terug naar Onderhoud

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron