Het is nu do 28 maart 2024, 19:12

  • PortaalForum Inrichting Beginnershoek

  • Zoeken

    Categoriën

    Heropstart

    Deel hier je tips beginners en algemene informatie m.b.t. het Nature Aquarium. (Gulden snede, compositie, planning, waar op te letten etc.)
    • Auteur
    • Bericht

    Lfm

    -

    • Berichten: 5
    • Geregistreerd: zo 20 jan 2019, 11:31

    Heropstart

    Berichtzo 20 jan 2019, 11:46

    Dag iedereen,

    Reeds 1 jaar heb ik een zuid amerika biotoop aquarium draaien. De laatste maanden was ik de setup een beetje beu met als gevolg dat ik mijn aquarium minder onderhoud gaf waardoor de hele aquarium al snel vol met draadalg zat.

    Het is de bedoeling dat ik volgende week de aquarium compleet heropstart en er een nature aquascape concept van maak. Ik heb dan ook geïnvesteerd in een co2 installatie, nieuwe verlichting,.. Eind volgende week komen mijn plantjes toe en maak ik de aquarium leeg. Mijn vissen zou ik tijdelijk in emmer plaatsen aangezien ik geen 2de aquarium heb.

    Er is geen tijd om het aquarium terug in te draaien dus had ik gedacht om 1/4de van mijn aquariumwater + filtermateriaal te behouden. Aangezien er natuurlijk algensporen in het filtermedia en water aanwezig zijn bestaat waarschijnlijk de kans dat de algen terugkomen bij de nieuwe opstart? Hoe denken jullie dat dit zal evolueren en hebben jullie tips om de algen te vermijden?

    Alvast bedankt :)
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Heropstart

    Berichtwo 23 jan 2019, 10:57

    Dit lijkt me mogelijk. Zou na het vullen een behandeling starten met algexit van Easy life. De kleinste fles is meer dan genoeg want het is de bedoeling dat je je aquarium in balans krijg, dan zijn er geen algen te zien. Daarbij spelen de waterwaarden een grote rol zoals de verhoudingen tussen fosfaat en nitraat. Meestal geeft osmose water met toegevoegde mineralen of osmose vermengd met kraanwater een oplossing. Het is zoeken maar uit ervaring zie je resultaat binnen de 14 dagen. De fosfaat / nitraat tabel vind je via Google en veel info hierover, ook op dit forum. Als je via mineralen werkt is een tds meter noodzakelijk. Het aquarium water moet streven naar 150 tds. Succes alvast en geduld. Groeten Luc

    Keer terug naar Beginnershoek

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Bing [Bot]

    cron