Het is nu do 28 maart 2024, 14:59

  • PortaalForum Inrichting Beginnershoek

  • Zoeken

    Categoriën

    Tips voor beginners

    Deel hier je tips beginners en algemene informatie m.b.t. het Nature Aquarium. (Gulden snede, compositie, planning, waar op te letten etc.)
    • Auteur
    • Bericht

    Menzing

    -

    • Berichten: 1
    • Geregistreerd: di 20 nov 2018, 21:41

    Tips voor beginners

    Berichtdi 20 nov 2018, 22:14

    Ik ben nu al even bezig met de hobby, en eigenlijk wil ik gewoon graag even een lijstje delen van de dingen die ik heb geleerd. Door veel dingen te proberen, verkeerd te doen, pas achteraf inzien en natuurlijk door te lezen/youtube'en. Gewoon een lijst met tips aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen voor als je net begint.

    De start:

    Kies een goed substraat voor je bodem. dit is mijns inziens 1 van de belangrijkste dingen om succes te boeken, ja het is duur, maar doe het gewoon.

    Leg een laag onder je bodem aan voor de bacterien, bijvoorbeeld ada powersand of gewoon fijne lavasteen o.i.d. maakt een wereld van verschil.

    Neem de tijd voor je hardscape. Dus niet alles in 2 uur afmaken, maar even rustig laten staan en blijven aanpassen totdat je denkt dat het perfect is. Denk hierbij na over het volgende; zit het in de weg met schoonmaken? Zit het in de weg als ik de planten moet trimmen? Hebben vissen e.d voldoende schuilplaats? En bovenal oogt het mooi en natuurlijk?

    Als je hout gebruikt, gooi het eerst een paar weken in een emmer water want vers hout word eerst even hartstikke lelijk nadat het voor het eerst in het water ligt.

    Kies planten die langzaam groeien. Het duurt langer voordat je resultaat hebt maar met de snelgroeiers blijf je aan het trimmen als je aquarium goed loopt, en dat gaat vervelen.

    Laat je beplante aquarium eerst draaien zonder vis. Ik laat zelf een nieuw aquarium 6 weken draaien, dus met filter thermostaat etc. Voordat ik dieren toevoeg.

    Garnalen! Kunnen natuurlijk niet met elke vis, dus het ligt eraan wat je van plan bent. Maar kunnen ze in je aquarium doe het dan. het zijn omeunig interresante beestjes, vervuilen nauwelijks, en maken bovenal heel goed schoon. Ik begin meestal eerst met wat garnalen na het indraaien, en een paar weken later pas met de eerste vissen.

    Koop een paar vissen per keer, nooit in 1 keer alle vissen die je uiteindelijk wil in je aquarium stoppen. Neem de tijd.

    Koop een goede lamp, zonder goede lamp gaat het echt niet lukken. Mijn voorkeur gaat uit naar led. Let er dan wel op dat het een lichtspectrum is dat plantengroei bevorderd.

    CO2, het is wederom duur (over het algemeen dan), maar het maakt zo veel verschil. Echt betere plantengroei, mooiere planten en minder alg. Doe je het wel, koop dan niet zo'n klein spuitbusje waarmee je handmatig wat kan toevoegen (echt 100% waardeloos). Of zo'n nano cillinder ofzoiets (je blijft maar nieuwe patronen kopen, staat bij dat het 3 maand mee gaat, is 3 weken als je veel planten hebt). Koop gewoon gelijk een echte set.

    Filter, neem een buitenfilter (weet niet eens of je het zo noemt maar je snapt wat ik bedoel), zijn op marktplaats ofzo niet eens duur en ze werken gewoon veel beter dan zo'n ding wat in je aquarium hangt. Bovendien storen de in en uitvoer veel minder als een filter qua uiterlijk, althans, das mijn mening.

    Zo dat wou ik toch even kwijt.

    Veel plezier als je net begint in de hobby!

    Ojah en; Voer niet te veel!!!

    Lozano

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 193
    • Geregistreerd: za 17 maart 2018, 21:56

    Re: Tips voor beginners

    Berichtzo 20 jan 2019, 15:46

    Goeie tips Menzing,
    Heb ongeveer dezelfde conclusies , gaande mijn harde leerschool :D .

    Lozano

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 193
    • Geregistreerd: za 17 maart 2018, 21:56

    Re: Tips voor beginners

    Berichtzo 10 feb 2019, 09:45

    O, ja , en een hoop geduld :D

    Tom

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: ma 02 maart 2020, 21:27
    • Woonplaats: Dendermonde - Oost-Vlaanderen - België

    Re: Tips voor beginners

    Berichtma 02 maart 2020, 21:48

    Bedankt voor de tips Menzing!

    Net nieuw hier/in het wereldje, dus ik heb nog en boel te leren.

    M.a.w. Het is vooral trial and error?! :D

    Keer terug naar Beginnershoek

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron