Het is nu do 28 maart 2024, 09:40

  • PortaalForum Inrichting Beginnershoek

  • Zoeken

    Categoriën

    Nature Aquarium

    Deel hier je tips beginners en algemene informatie m.b.t. het Nature Aquarium. (Gulden snede, compositie, planning, waar op te letten etc.)
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Luuk

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 10
    • Geregistreerd: zo 26 apr 2015, 13:04

    Nature Aquarium

    Berichtma 27 apr 2015, 10:49

    Hallo,

    Dit worden mijn eerste stappen op dit forum. Sterker nog, dit is überhaupt mijn eerste stap op wat voor forum dan ook.
    Qua aquarium houden iets minder een beginneling. Van kinds af aan hield ik bij tijd en wijlen een aquarium en sinds 2008 eigenlijk wel continue. Sinds 2008 begon ik met het scapen in iwagumi stijl.

    Recent heb ik het over een andere boeg gegooid en wil ik de 'oude' nature aquarium stijl van Amano eens proberen. Net is iets minder gestileerd dan het latere werk van deze man.

    Tech:
    80x45x55
    Daytime 80.3 (met leddimmer 10:00 t/m 20:00)

    Ondergrond JBL proscape Volcano Mineral (9L)
    Substraat Aqua Soil Amazonia (2x 9L)
    ADA bacter 100
    ADA Tourmaline bc
    Co2 (nog te fine-tunen)
    ADA Brighty K
    ADA Step 1

    Flora:
    Cryptocoryne Beckettii
    Anubias nana (bonzai)
    Rotala bossii
    Lilaeopsis Novae-Zelandiae
    Javamos
    Vesicularia dubyana

    Fauna:
    Nog nader te bepalen, maar zal waarschijnlijk rasbora brigittae worden want de blijven lekker klein :D

    Afgelopen vrijdag alles ingericht en nu dus in de opstart. Inmiddels zie ik wel wat zaken die ik nog wil aanpassen maar mijn ervaring is om vooral nu in de opstartfase uit het aquarium te blijven.
    Ik start het aquarium overigens op met het enten van water (20L) wat ik uit een ouder bakje haal.
    Nu dus even 'fingers crossed' en hopen dat de planten de eerste week goed doorkomen.

    Hopelijk vind ik tussen de werkzaamheden af en toe tijd om een update te plaatsen, I'll keep you posted.

    Ook nog even snel een plaatje gemaakt:
    Bijlagen
    startupIMG_3688.jpg
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Nature Aquarium

    Berichtma 27 apr 2015, 13:00

    Leuk dat je je hier op het forum hebt aangemeld!!

    Ik vind het aquarium heel erg mooi en hou nu al erg van het sfeertje! Hoewel de opstelling wat symmetrisch is, ligt het toch natuurlijk en dynamisch. Erg knap gedaan!
    Hopelijk lukt het om de boel een beetje algvrij te houden en ontwikkeld het zich snel. Ik ijk al uit naar de updates :D
    Avatar gebruiker

    Luuk

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 10
    • Geregistreerd: zo 26 apr 2015, 13:04

    Re: Nature Aquarium

    Berichtza 09 mei 2015, 16:25

    Stand van zaken na bijna 2 weken:

    Eerste week ontstond er een flinke kamlaag op het kiemhout (spiderwood) en een flinke witte waas (bacteriën). Na de eerste week 20% water ververst en kamlaag wat schoon gemaakt. Her en der zweven en hangen nu slierten. Niet echt fraai, maar deze zullen grotendeels verdwijnen na verdere verversing en onderhoud.

    In de tweede week neemt de waas iets af en zijn er sporen van minuscule wormpjes op het glas. Tot dusver gaat alles volkomen volgens plan van opstart.
    Wel heb ik de glasplaat op het aquarium (inbouw) verwijderd. Deze hield teveel licht tegen. Ook heb ik een tweede daytime cluster 80 besteld, om meer licht aan de achtergrond planten (Rotala Bossii) te kunnen geven. Deze cluster bestaat uit 2 modules.
    Temperatuur houd ik voorlopig op de 21 graden.
    Bijlagen
    IMG_3750_1.jpg
    Avatar gebruiker

    Luuk

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 10
    • Geregistreerd: zo 26 apr 2015, 13:04

    Re: Nature Aquarium

    Berichtvr 12 jun 2015, 15:46

    Update:

    Plantengroei is inmiddels goed op gang en vandaag gingen de eerste Japonica's erin. We zijn nu 7 weken verder na de opstart. Vissen (Rasbora's Brigittae) zijn besteld en zullen over twee weken komen.

    Ook nog een tweede Daytime Cluster (80.2) erboven geplaatst, wat het aantal Lumen (op papier) nu op 6000 brengt. Door de twee balken kan ik het licht nu ook beter verdelen.

    aquarium lijkt stabiel en heeft weinig algengroei. Ziet ernaar uit dat ik er langdurig plezier van ga hebben... :)

    Als het geheel echt een beetje lekker groen is zal ik eens een goede foto plaatsen ipv met de telefoon ;)
    Bijlagen
    2IMG_3903.jpg
    Avatar gebruiker

    Eerik

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 96
    • Geregistreerd: do 25 sep 2014, 13:29

    Re: Nature Aquarium

    Berichtzo 14 jun 2015, 21:34

    Wat een prachtig aquarium !!!! :D :shock:

    Planten groeien blijkbaar lekker en alles heeft een prachtige kleur ! ! !

    Ik ben benieuwd als de visjes erin gaan :geek: zij gaan het super naar hun zin hebben in zo'n grote aquarium !

    Echt sjiek :!: :ugeek:
    My Nature is your Nature :ugeek:
    Avatar gebruiker

    Luuk

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 10
    • Geregistreerd: zo 26 apr 2015, 13:04

    Re: Nature Aquarium

    Berichtza 24 okt 2015, 15:43

    @Eerik: Dank!

    Een snelle update:
    Het werd wegens leveringsproblemen toch geen Brigittae maar de Rasbora Kubotai. Qua vorm en kleur een heel mooi visje.
    Achteraf toch net even te weinig contrasterend maar vooralsnog prima. Misschien dat ik nu verplicht rode planten ga plaatsen :)
    Bijlagen
    updateIMG_4450.jpg
    Laatst bijgewerkt door Luuk op di 26 jan 2016, 15:43, in totaal 1 keer bewerkt.

    Lau870

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: za 23 jan 2016, 21:19
    • Woonplaats: Flevoland

    Re: Nature Aquarium

    Berichtdi 26 jan 2016, 00:42

    Wauw wat mooi zeg , prachtig , zoiets wil ik ook gaan maken ,koppeltje ramirezi zou prachtig staan hierin , of een mooie kilifish
    Avatar gebruiker

    Luuk

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 10
    • Geregistreerd: zo 26 apr 2015, 13:04

    Re: Nature Aquarium

    Berichtdi 26 jan 2016, 15:40

    @Lau870 Dank je! Ik ben zelf niet zo van de Ramirezi en kili ;-)

    aquarium is inmiddels flink overhoop gehaald door wat planten en hout te herstructureren, dus enige tijd rust is nu geboden.
    Als gevolg van direct invallend zonlicht (lage zonnestand) is er een klein algen probleem ontstaan, maar dat hoop ik weer snel eronder te hebben...

    Wederom een schooltje Rasbora brigittaes besteld en hopelijk kunnen ze deze keer geleverd worden. Vind het contrast met groen en rood toch lekkerder.

    Als de aquarium weer helder en stabiel is, post ik een foto.
    Avatar gebruiker

    Eerik

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 96
    • Geregistreerd: do 25 sep 2014, 13:29

    Re: Nature Aquarium

    Berichtdi 26 jan 2016, 21:50

    Benieuwd naar het vervolg... :ugeek: :D
    My Nature is your Nature :ugeek:

    Lau870

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: za 23 jan 2016, 21:19
    • Woonplaats: Flevoland

    Re: Nature Aquarium

    Berichtwo 27 jan 2016, 17:18

    Zijn ook hele mooie vissen idd , dat gaat een mooi plaatje worden
    Volgende

    Keer terug naar Beginnershoek

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron