Het is nu do 28 maart 2024, 13:00

  • PortaalForum Dieren Garnalen en slakken

  • Zoeken

    Categoriën

    atya gabonensis stopt met eten na vervelling

    Siergarnalen, verzorgen en kweken van garnalen en slakken
    • Auteur
    • Bericht

    florian

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: di 22 jul 2014, 08:04

    atya gabonensis stopt met eten na vervelling

    Berichtza 29 nov 2014, 12:03

    Beste forumgenoten,

    Omdat ik niet mee wil werken aan wildvang van welke dieren dan ook, heb ik 3 tweede hands atya gabonensis van iemand overgenomen. Alles leek aanvankelik goed te gaan de eerste 4 maanden, ze aten goed. Toen de eerste van de drie vervelde is dit dier daarna niet meer gaan eten en een dag of vijf later gestorven. Nu is de tweede verveld en aanvankelijk heeft het dier goed gegeten na de vervelling maar is nu bijna twee weken na de vervelling ook gestopt met eten.

    Ze zitten samen met vuurgarnalen en enkele "Japonica" garnalen in een aquarium van 40 x 90 x 40. Ze kunnen in de stroming zitten maar doen dat niet, misschien wel 's nachts. Ze krijgen voer speciaal voor waaierhandgarnalen (Premium Aty - XXS), en daarnaast allerlei andere fijngestampte soorten garnalenvoer waaronder gewoon vlokvoer, chitine en spirulina.

    Ik ben ten einde raad. De rest van de garnalen doet het prima en vervelt ook zonder problemen.

    Mijn vragen:
    1) Heeft iemand een suggestie wat er mis kan zijn?
    2) Heeft iemand een idee hoe ik de garnaal weer aan het eten krijg?
    3) heeft iemand ervaring met dwangvoederen? Ik denk dat ik dat moet gaan doen want zo gaat hij zeker dood.

    Hartelijk dank voor elke suggesties,

    Florian

    ps fijn te lezen dat er meer mensen zich zorgen maken over de wildvang van garnalen die zich niet gemakkelijk laten kweken zoals die daarbij brak water nodig hebben.

    Erwin

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 26
    • Geregistreerd: ma 23 jun 2014, 08:51

    Re: atya gabonensis stopt met eten na vervelling

    Berichtza 29 nov 2014, 15:13

    Welkom Florian!

    Vervelend om te lezen. Ik heb er weinig ervaring mee, maar het schijnt dat als ze te weinig eten kunnen vangen met hun waaiers, ze eten gaan oprapen van de grond en hiermee hun waaiers beschadigen waardoor ze uiteindelijk verhongeren.

    Misschien even kijken of hun waaiers beschadigt zijn?

    florian

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: di 22 jul 2014, 08:04

    Re: atya gabonensis stopt met eten na vervelling

    Berichtza 29 nov 2014, 16:43

    De waaiertjes zijn in orde. Tot voor een paar dagen waaierde hij ook gewoon met mooie waaiertjes. Deze heb ik ook nooit over de grond zien waaieren. De gezonde waaiert ook niet over de grond. Mijn truukje is een voedseltablet op de bodem te leggen onder waar de waaierhand zit en zodra de vuurgarnaaltjes ermee aan de slag gaan waaiert er allemaal stofvoer in de rondte die de waaierhand dan weer kan opeten.

    Ik ga de waterwaarden nog meten, maar t lijkt me sterk dat daar iets mis mee is aangezien de rest het prima - een beetje te goed, veel jonkies die groot worden - doet.

    Dank in ieder geval voor het meedenken.

    Florian

    florian

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: di 22 jul 2014, 08:04

    Re: atya gabonensis stopt met eten na vervelling

    Berichtzo 30 nov 2014, 12:21

    Beste Edwin, gisteren heb ik de garnaal met de catheter van een 20 Gauge infuusnaald gedwangvoerd. Ik had verwacht dat hij vanochtend niet meer zou leven. Hij is er nog wel, had zich ook verplaatst, maar eet niet, ik verwacht dat hij vandaag of morgen sterft. Het is niet goed te beoordelen of er veel voer de maag in komt met dat dwangvoeren. De stress is natuurlijk sowieso niet bevorderend maar als ik helemaal niets doe kan ik alleen maar toekijken hoe hij sterft.

    Ik heb de waterwaarden gecheckt, de KH behoeft denk ik toch aandacht, is vrij laag. Kunt u mij hierover adviseren?

    pH = 7.5

    Kh = 4

    GH = 8

    NO2 = 0

    NO3 = 10 mg/ml

    NH3 = 0

    fosfaat = 0

    Als ik de KH ga verhogen wat gebeurt er dan met de pH? Kunt u mij daar iets over zeggen?

    Hartelijk dank voor uw ondersteuning, Florian
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: atya gabonensis stopt met eten na vervelling

    Berichtzo 30 nov 2014, 20:37

    Hallo Florian,

    Uit ervaring zal de pH stijgen als je de Kh laat stijgen, bijvoorbeeld als je je Kh van 4 naar 5 brengt dan zal pH direct naar 7.7 gaan en 24 uur nadien zal je nog 7.6 meten. Dit effect heb ik gezien toen ik experimenteerde met het mengen van regenwater en kraantjeswater. Ik denk dat het beter is om je pH iets te doen dalen voor je atya door te mengen met osmosewater.
    Wat ik ook zou doen is voer met look zoals Bassleer Biofish Food Garlic geven en vitamines (zonder Cu) of een Catappablad in het aquarium aanbrengen, het blad ontsmet en geeft kleine deeltjes vrij bij ontbinding samen met een beetje van dit voer zou er genoeg deeltjes in het water aanwezig moeten zijn om de waaiergarnaal te voeden.
    Groetjes en hopelijk komt het goed, Luc

    florian

    -

    • Berichten: 4
    • Geregistreerd: di 22 jul 2014, 08:04

    Re: atya gabonensis stopt met eten na vervelling

    Berichtzo 14 dec 2014, 11:41

    Beste Luc, ontzettend bedankt voor de tips. Het Catapa blad had ik er al in zitten en ik ga het andere voer dat je adviseerde bestellen.

    EN......goed nieuws, de waaierhandgarnaal is na een dag of zeven weer gaan eten!! Ondanks of dankzij het dwangvoeren wat ik drie keer heb gedaan. Weet niet of dat goed of juist slecht was.

    Eerst was het waaiertempo nog traag maar dat wordt steeds beter.

    Wat goed werkt bij het voeren is een algentablet of een ander stuk vast voer onder de waaierhandgarnaal op de bodem te leggen. Ze zitten meestal met het koppie naar beneden. Vervolgens gaan mijn kleine garnaaltjes aan de tablet werken waarbij er allemaal stof opwaait en dit wordt dan opgewaaierd door de waaierhandgarnaal. Symbiose!

    Je zegt dat ik de pH moet verlagen, maar als ik dat doe wordt de Kh toch nog lager? Dat is toch niet wenselijk?

    Dank voor het medeleven en de tips,

    Florian

    Keer terug naar Garnalen en slakken

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.