Het is nu do 28 maart 2024, 12:54

  • PortaalForum Techniek Techniek algemeen

  • Zoeken

    Categoriën

    Osmosefilter onderhoud

    Het aquarium, Twinstar en andere techniek in en rond het aquarium
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Osmosefilter onderhoud

    Berichtwo 19 apr 2017, 13:50

    Vrienden, mijn Dennerme osmose filter is bijna 2 jaar oud. Zoals voorgeschreven in de gebruiksaanwijzing spoel ik het filter om de twee weken. De TDS waarde van het osmose water wordt regelmatig gemeten met een TDS meter die maandelijks gekalibreerd wordt en de waterwaarde is nog steeds lager dan 20. Dit doe ik uit ervaring omdat de meteraanduiding verkeerd is als de batterij leeg geraakt. Moet er osmose filter onderdelen vervangen worden na twee jaar of gewoon verder werken tot de TDS waarde van het water meer dan 25 wordt? Graag jullie ervaringen hiermee.

    Kittenfreak

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 33
    • Geregistreerd: di 30 aug 2016, 20:52

    Re: Osmosefilter onderhoud

    Berichtwo 19 apr 2017, 14:46

    Kool en sediment filters moeten jaarlijks vervangen worden voor behoud van membraan of na x aantal liters osmose water. Membraan moet 3 jaar mee kunnen gaan.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Osmosefilter onderhoud

    Berichtwo 19 apr 2017, 17:40

    Bedankt voor de info. Ik dacht dat ik op de waterwaarde kom voortgaan, dit is dus een foute gedachte van mij. :oops:

    Kittenfreak

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 33
    • Geregistreerd: di 30 aug 2016, 20:52

    Re: Osmosefilter onderhoud

    Berichtwo 19 apr 2017, 17:56

    Na verloop van tijd zijn je kool en sediment filters verzadigd. Je rendement zal dan afnemen en je membraan kan verstopt raken. Het spoelen wat je doet is alleen maar aan te bevelen. Je membraan is z'n beetje het duurste onderdeel (of je moet ook een boosterpomp gebruiken). Zolang je waterwaardes goed zijn is membraan nog goed. Zo duur is het vervangen niet van sediment en koolfilter (€ 8 per filter).


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Keer terug naar Techniek algemeen

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.