Het is nu do 28 maart 2024, 22:35

  • PortaalForum Techniek CO2 techniek

  • Zoeken

    Categoriën

    Diffuser vs atomizer

    CO2 bemesting, CO2 systemen en hulpmiddelen
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Nigel95

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 173
    • Geregistreerd: za 27 mei 2017, 13:40

    Diffuser vs atomizer

    Berichtza 16 sep 2017, 17:59

    Al lezende op internet kom ik tegen dat een diffuser beter zou zijn dan een atomizer? We gaan even uit van een gemiddelde aquarium een ada 60p. Een plant zou er meer van profiteren als de belletjes rechtstreeks uit de diffuser tegen de blaadjes krijgt. Via een atomizer lost de co2 beter op in het water en komt zo efficiënter in het water terecht. Graag wil ik de experts uit nodigen om hierover te discussiëren. Wat is nu beter of is het meer persoonlijke voorkeur van wel of geen techniek in de aquarium en zijn ze allebei even goed; uitgaande van een ada 60p.
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Diffuser vs atomizer

    Berichtzo 17 sep 2017, 12:32

    Een interessante stelling. Het verschil zou je denk ik alleen in een laboratorium opstelling kunnen testen. Ik zou de resultaten wel eens willen bekijken.

    Ik denk dat het niets uit maakt. De huidmondjes van de plantbladeren zijn super klein en zullen de CO2 moleculen die tussen de watermoleculen zweven opnemen. Dat gebeurt op dusdanig niveau dat het met het oog niet is waar te nemen. De CO2 belletjes die wij zien, zijn veel te groot voor planten om op te nemen. Ik denk niet dat planten het een fluit uit maakt hoe de CO2 wordt opgelost in het water, zo lang er maar CO2 in het water beschikbaar is. Daarnaast zal het planten ook niet zo veel uit maken of ze in de buurt van een prachtige ADA diffusor staan of bijvoorbeeld een plastic Tropica diffusor.

    Wel denk ik dat een atomizer de CO2 efficiënter in het water oplost. De belletjes zijn doorgaans veel kleiner dan van een diffusor. Daarmee is er een groter contactoppervlak met het water, waardoor het water meer ruimte heeft om de CO2 op te nemen. En als je een inline atomizer gebruikt, dan is ook de contacttijd met de CO2 langer, omdat de belletjes in de filterslang al kunnen worden opgenomen. Nadeel is dat er fijne belletjes mee kunnen komen uit de filteruitstroom die dan geforceerd door het water zweven.

    Bij een CO2 Diffusor zijn de belletjes wat groter en stijgen daardoor ook vaak sneller naar het oppervlak. Hier treedt dan meer CO2 verlies op. Maar aangezien CO2 nagenoeg niets kost, loont het slechts stuivers wanneer je hier op zou besparen. Het bruisende fonteintje in het aquarium zorgt voor een ongeforceerde bellenstroom en persoonlijk vind ik dat wel wat vrolijks hebben.

    Keer terug naar CO2 techniek

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.