Het is nu do 28 maart 2024, 23:38

  • PortaalForum Aquariumplanten Algen

  • Zoeken

    Categoriën

    Bruine alg/ bruine waas

    • Auteur
    • Bericht

    Sjors

    -

    • Berichten: 2
    • Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:53

    Bruine alg/ bruine waas

    Berichtzo 08 apr 2018, 12:10

    Hoi Allemaal,

    Sinds kort heb ik een ada mini m overgekocht,
    Nu heb ik wat veranderd in de scape, maar krijg nu last van bruine alg of bruine waas over de beplanting en stenen.
    Heb er het meeste last van in een hoek van de aquarium, ik maak het elke dag schoon en ververs voldoende maar het mindert niet echt. Wie kan mij helpen of tips geven om er zo snel mogenlijk vanaf te komen.

    Ik probeer foto's toe te voegen zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
    Ik hoor graag van jullie

    Groetjes Sjors
    Bijlagen
    20180405_192330.jpg
    20180405_192345.jpg
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Bruine alg/ bruine waas

    Berichtdo 12 apr 2018, 10:35

    Hallo Sjors,
    Dit is wel een moeilijke vraag omdat er teweinig gegevens zijn. Planten die voordien bovengronds gekweekt zijn en je plant ze in het aquarium dan is het normaal dat ze zich moeten aanpassen. Ook de nieuwe waterwaarden spelen een rol. De verhuis, ik veronderstel dat het aquarium met heel weinig water vervoerd werd, het stilliggen van het filter enz kunnen een negatieve invloed hebben. Ik zou zeggen, geduld en blijven volhouden. Niet veel meer veranderen en laat het aquarium wat stabiliseren in zijn nieuwe omgeving. Als de plantjes afsterven zou ik ze pas na een maand vervangen. Gewoon het onderhoud verder doen.

    Sjors

    -

    • Berichten: 2
    • Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:53

    Re: Bruine alg/ bruine waas

    Berichtdo 12 apr 2018, 18:17

    Hoi Luc,

    Bedankt voor jouw reactie en tip, geduld is een schone zaak ik zie nu de plantjes mooie nieuwe uitlopers maken en die zien er gezond uit.
    Het is nu ook 2 dagen geleden dat ik de bruine alg voor het laatst heb weggepoetst er is wel wat terug gekeerd maar voor mijn gevoel al een stuk minder. Ik laat het nu allemaal even rusten, wel moet ik nu elke dag het glas schoonmaken van groene alg, maar dit is met de pro razer en een sponsje geen enkel probleem.

    Ik houd jullie wel op de hoogte en zal over een paar dagen een nieuwe foto plaatsen van de vorderingen wellicht positief of misschien nog erger wie weet!

    Groetjes Sjors

    willem

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: ma 06 feb 2017, 13:30

    Re: Bruine alg/ bruine waas

    Berichtza 14 apr 2018, 00:23

    Zoals Luc zegt is er nu wat weinig info voor een specifiek antwoord.
    Dus meteen nog wat extra vragen (een paar die Luc ook stelde):

    -hoe lang draait de aquarium?
    -Je hebt hem reeds beplant overgenomen begrijp ik uit je verhaal. Heb je alles overgenomen? Ik denk dan aan filter, verlichting, co2 diffuser,.... Kortom: wat is er allemaal veranderd aan de aquarium?
    -Wat voeg je toe van plantenvoeding en is dat veranderd (hoeveelheden of merk/soort) tov de eerdere eigenaar?
    -Welke filter gebruik je en welk filtermateriaal?
    -Is er qua ververswater een groot verschil? Gebruik je leidingwater of osmose en wat gebruikte de eerste eigenaar?
    -Sinds wanneer is de aquarium verhuisd?
    -Hoe ingrijpend was het transport? Was de aquarium net na herstarten zeer wazig bvb? Is al het filtermateriaal mee gekomen en heb je het filter schoongemaakt na de verhuis of net niet?
    -Hoe lang na de verhuis heb je de aanpassingen aan de planten gedaan?
    -Hoe lang na de verhuis begonnen de problemen?
    -Hoe lang duren heb je de algen al?

    Hehe, een pak vragen merk ik nu... :?

    Ik voel me wat schuldig dus zal ik als tegenprestatie een poging doen om je minstens een voorlopig antwoord te geven. :lol:

    Wat je beschrijft lijken bruinalgen te zijn, die zie je veelal in nieuwe bakken, dan worden ze 'opstartalgen' genoemd. Ze wijzen in dat geval op instabiliteit, bij een indraaiende aquarium is dat logisch. Normaal gezien gaan deze vanzelf verdwijnen als de aquarium wat rijpt en in balans komt.
    Maar je ziet het soms ook in bakken die al een tijdje draaien. Bijvoorbeeld na vrij grote ingrepen, verstoring van de bodem, problemen met de filter of iets anders dat de balans (tijdelijk) verstoort. (vandaar dus een deel van de vragen)

    Ik heb het al gehad in een 'stabiele' aquarium nadat ik een groot deel van de bodembedekker had verwijderd. Dit had veel stof doen opwaaien en vooral de bodemcultuur overhoop gegooid. Ik zag ze hoofdzakelijk opduiken in de zone waar ik de bodem had omgewoeld/verstoord.

    Wat kan je doen? (je vraagt om een snelle oplossing maar in aquaria zijn het vooral problemen die snel gaan, de oplossingen vergen gewoonlijk meer tijd en geduld... ;) )

    - Dus eerste antwoord: geduld hebben kan soms volstaan.
    -Blijven afhevelen, zoals je zegt: dagelijks indien nodig.
    -Amano garnalen helpen in sommige gevallen, misschien is dat een optie? (of heb je die al en zijn ze niet behulpzaam? :roll: In dat geval zet je ze maar op een streng dieet :twisted: )
    -(tijdelijk) wat snelgroeiers toevoegen zodat je wat meer plantenmassa in je aquarium hebt.
    -Je kan eventueel na een verversing wat Voogle vloeibaar filtermedium van Easy life toevoegen. Dat kan de bacteriën een boost geven zodat ze sneller ontwikkelen en kan sowieso nooit kwaad na (stevige) werkzaamheden in de aquarium ...

    Probeer misschien een duidelijke foto van de algen te posten en de vragen te beantwoorden. Wie weet brengt dat nog iets aan het licht. Maar bij bruinalgen hoor je meestal hetzelfde advies: Geduld (helaas... ;) )

    Keer terug naar Algen

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Bing [Bot]

    cron