Het is nu do 28 maart 2024, 11:16

  • PortaalForum Aquariumplanten Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

  • Zoeken

    Categoriën

    Bruto/netto toevoer van meststoffen

    Alles m.b.t. voedingsstoffen en bemesten van aquariumplanten. Estimative index, gebreksverschijnselen, waterwaardes etc.
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    3kes

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 75
    • Geregistreerd: do 18 jun 2015, 14:29

    Bruto/netto toevoer van meststoffen

    Berichtza 15 okt 2016, 22:42

    Omdat mijn aquariums meestal klein zijn, 17 - 20L is de toevoer van meststoffen minimaal.

    Moet ik nu bij de berekening uitgaan van de hoeveelheid water plus het volume van de soil? Of betreft het alleen de hoeveelheid aan water?

    Thanks!
    Avatar gebruiker

    Wilco

    Beheerder

    Beheerder

    • Berichten: 643
    • Geregistreerd: di 13 mei 2014, 17:08
    • Woonplaats: Steenwijk

    Re: Bruto/netto toevoer van meststoffen

    Berichtzo 16 okt 2016, 15:27

    Ik reken altijd met de totale aquariuminhoud, ongeacht de inrichting. Dit wordt anders altijd natte vinger werk. Maar het is voor ons aquarianen niet te doen om nauwkeurig te werken.

    Bij het meten met meetsetjes zit al een behoorlijke foutmarge door de kleurbeoordeling en afmeting van de vloeistoffen in de maatbeker. Op welk moment van de dag er wordt gemeten? Dan nog de verschillen in ieder aquarium qua visbezetting en beplanting, alsook de verschillen in hardscape, kwaliteit van het kraanwater, type visvoer en ga zo maar door. Bij het toedienen van de plantenvoeding is 1ml ook lang niet altijd 1ml door type flacon of afmeten in doseerbekers.

    Het is gewoon niet te doen om je dwangmatig aan cijfertjes te houden en de enigste oplossing is je verstand gebruiken en goed naar het aquarium blijven kijken. Maar misschien dat er iemand wel een oplossing weet wat je het beste kunt doen.
    Avatar gebruiker

    3kes

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 75
    • Geregistreerd: do 18 jun 2015, 14:29

    Re: Bruto/netto toevoer van meststoffen

    Berichtma 24 okt 2016, 04:58

    Natte vinger werk dus ;)

    Keer terug naar Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron