Het is nu do 28 maart 2024, 15:02

  • PortaalForum Aquariumplanten Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

  • Zoeken

    Categoriën

    Plantenvoeding in de opstart

    Alles m.b.t. voedingsstoffen en bemesten van aquariumplanten. Estimative index, gebreksverschijnselen, waterwaardes etc.
    • Auteur
    • Bericht

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Plantenvoeding in de opstart

    Berichtwo 06 jun 2018, 16:52

    Hallo allemaal,

    Tijdens de opstartfase van het aquarium, laten we zeggen een dag nadat je het aquarium en al gevuld hebt.
    Voeg je dan al gelijk plantenvoeding toe hoe de wekelijkse dosis is?

    Ik gebruik namelijk ADA Amazonia en dan wordt er aangeraden om elke dag de eerste week 50% water te verversen, maar als je dit doet ververs je natuurlijk ook een hoop voeding al weer weg.

    Hoe doen jullie dit in de opstart fase?

    willem

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 25
    • Geregistreerd: ma 06 feb 2017, 13:30

    Re: Plantenvoeding in de opstart

    Berichtza 09 jun 2018, 02:09

    Het hangt wat af van de planten die je hebt geplaatst denk ik.

    Zijn het snelgroeiende planten? Komen ze uit een kwekerij (emerse vorm) of uit een draaiende aquarium?
    Op zich hebben ze waarschijnlijk wat minder voeding nodig in deze fase doordat ze zich nog wat aan de aquarium en de omstandigheden moeten aanpassen. Planten uit een kwekerij zullen niet vanaf dag één aanslaan en dus minder nodig hebben. Planten uit een draaiende aquarium zullen sneller groeien/voeding gebruiken.

    Maar de eerste week zal je meestal niet zo snel tekorten/groeiproblemen krijgen doordat er nog niet veel groeit.
    Natuurlijk kan het nooit kwaad om al een lagere dosis te geven.
    Je kan dan een lagere weekdosis bepalen en dat verdelen om dagelijks (1/7de) te doseren, net na de wissel. Zo kan je het verlies beperken en toch steeds iets van voeding in je water hebben.
    Wat drijfplantjes zijn ook nooit slecht in deze fase: nemen wat overtollig voedsel op, dimmen het licht een beetje en helpen om een aquarium in balans te krijgen (snelgroeiers ook).

    Maar ik spreek niet echt uit eigen ervaring want persoonlijk draai ik (onder andere om deze reden) een nieuwe soil gewoonlijk plantloos (en onverlicht) in tijdens die eerste weken met de vele verversingen maar dat is een persoonlijke voorkeur (en slechts een minderheid doet dit).
    Er zijn daarentegen genoeg mensen die vanaf de start beplanten en ik veronderstel dat ze dan meestal een minimale dosis voeding toevoegen vanaf de start.
    Kwaad kan het alleszins niet dus door dagelijks (kleinere) hoeveelheden te doseren kan je het 'verlies' beperken. Ik zou zelf ook liever al (matig) doseren vanaf de start eigenlijk.

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Plantenvoeding in de opstart

    Berichtza 09 jun 2018, 09:14

    Duidelijk!

    Ik was zelf ook op het idee gekomen om inderdaad elke dag 1/7e van de aangeraden week hoeveelheid te doseren. Zodat er iets minder in het water zit dan er echt in zou moeten zitten omdat je elke dag de helft er van weg ververst.

    Zit er toch iets in maar niet te veel.

    Keer terug naar Voedingsstoffen, bemesting en waterchemie

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron