Het is nu do 28 maart 2024, 17:24

  • PortaalForum Aquariumplanten Aquariumplanten algemeen

  • Zoeken

    Categoriën

    Anubias en verzorging

    Soort identificatie, Nieuwe soorten, Onderhoud, Verzorging
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Erikada 60P

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 13
    • Geregistreerd: zo 12 jul 2015, 21:11

    Anubias en verzorging

    Berichtzo 10 apr 2016, 10:54

    Anubias, een prachtige plantensoort en als deze goed groeit, dan is het de fraaie verzadigde diepgroene kleur een lust voor het oog..

    Maar voor het zover is.. :roll: Ik heb Anubias Nana en Mini aangeschaft. Volgens mij zijn alle Anubias soorten die verkrijgbaar zijn in de handel boven water gekweekt (emers). Nu zou ik graag willen weten of er forum leden zijn die ervaring hebben met deze plant? Hoe past Anubias zich aan van emerse naar submerse omstandigheden? Ik zie dat bladeren geel worden, verslijmen en de mooie plant ziet er na een tijdje niet meer uit. Hoewel de nieuw gevormde bladeren er wel goed uit zien.
    Is dit normaal? Ik lees ook wel eens dat bv. bij Cryptocorynen alle bladeren gewoon weggeknipt worden omdat deze toch uiteindelijk zullen verrotten. Crypto's worden ook bovenwater gekweekt. Herstel naar de submerse bladeren zou dan sneller gaan. Voor Anubias zal dit niet werken denk ik.

    Hebben jullie tips of informatie over deze prachtige plantensoort dan hoor ik het graag :) Qua verlichting: Veel of weinig licht? Ook wat betreft de dosering van voedingsstoffen. Ik gebruik Brighty K, Step 2 en Special Lights voor de snelgroeiende stengelplanten zoals Rotala en hydrocotyle tripartita.

    Alvast bedankt!

    Erik
    Avatar gebruiker

    Arnold

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 157
    • Geregistreerd: za 05 jul 2014, 12:47

    Re: Anubias en verzorging

    Berichtzo 10 apr 2016, 12:28

    Hoi Erik, Anubias doet het bij mij veruit het beste in de schaduw. Het blijft een zeer traag groeiende plantensoort en een geringe hoeveelheid licht is daarbij denk ik ook het meest passend. Dat de emerse bladeren verslijmen heb ik zelf (nog) niet meegemaakt. Vergeling af en toe wel.

    Waar ik zelf bijna altijd tegenaan loop met anubias soorten is dat de rand van de bladeren wat beginnen te "rafelen" en naar binnen toe krullen na verloop van tijd. Normaal gesproken zie je bij gezonde groei juist eerder het tegenovergestelde. Erg mooi ziet dit er niet uit. Ik ben daarom ook benieuwd of er meer mensen dit kennen en of ze weten wat dit veroorzaakt... Ik zal binnenkort eens een duidelijke foto maken.

    In mijn geval gaat het om een low tech bakje met weinig verlichting zonder co2. Dagelijks easycarbo en tweemaal per week wat sporenelementen. Heel basic allemaal, de Step serie van ada heb ik dus geen ervaring mee :)

    Groet Arnold
    Avatar gebruiker

    Erikada 60P

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 13
    • Geregistreerd: zo 12 jul 2015, 21:11

    Re: Anubias en verzorging

    Berichtwo 13 apr 2016, 22:44

    Hallo Arnold,

    Bedankt voor je reactie!

    Inmiddels zie ik voorzichtig enkele veranderingen na ook wat vergeelde weggeknipt te hebben. Er hebben zich enkele nieuwe bladeren gevormd en die zijn fris groen! Ik gebruik ledverlichting boven mijn aquarium ( Aquasky) en dat is een aquarium licht! Waarschijnlijk is het misschien de schok dat er ineens zoveel licht aanwezig is dat er vergeling optreedt of het is een normaal proces van de plant van Emers naar Submerse staat. Ook merk ik dat met dat het vele licht in combinatie met een stukje licht La Plata zand (reflectie), er een grote vraag naar voedingsstoffen is. Alle planten stonden er wat bleekjes bij.

    Als we een paar weekjes verder zijn en de Anubias hopelijk vrolijk verder groeit, zal ik een foto posten.

    Cheers!
    Avatar gebruiker

    3kes

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 75
    • Geregistreerd: do 18 jun 2015, 14:29

    Re: Anubias en verzorging

    Berichtza 23 apr 2016, 10:00

    Mijn ervaring met Anubias en een Aquasky 601 is ronduit slecht. Zoieso levert veel licht (bij mij) een slecht resultaat met Anubias.

    Ik heb een 15L bakje staan met een PL lampje erboven, daar groeit het het beste in.
    Avatar gebruiker

    Luc

    Level: 2

    Level: 2

    • Berichten: 244
    • Geregistreerd: do 30 okt 2014, 14:15
    • Woonplaats: Brugge

    Re: Anubias en verzorging

    Berichtma 25 apr 2016, 22:18

    Ik heb een beetje dezelfde ervaring als jullie. Een aantal maand geleden had ik de "triest uitziende" Anubias plant verplaatst naar een donkere hoek en de nieuw aangekochte op zijn oorspronkelijke plaats gezet. He resultaat is dat de oude Anubias terug mooi wordt en de nieuwe takelt af zoals op de foto. Er is genoeg voeding en CO2 in het aquarium en alle andere planten groeien super goed. De verlichting is ook een Aquasky 601.
    Bijlagen
    anubias.jpg
    triest uitziende Anubias
    Avatar gebruiker

    RayRietmeijer

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 42
    • Geregistreerd: ma 25 apr 2016, 23:17
    • Woonplaats: Hoorn

    Re: Anubias en verzorging

    Berichtdi 05 jul 2016, 18:45

    Ik heb de Anubias voor het eerste gelijmd op een stuk hout en een stuk steen.
    Het gaat tot nu toe erg goed. Duidelijke verschil tussen de steen en het hout is wel de wortels.
    Bij het steen kan dat geen kant op en bij het hout trekt het wat de nerven in waardoor het iets minder storend is.

    Er is wel wat baard alg ontstaan. Ik hoop de duur van het licht is naar beneden gehaald.
    Ook de Co2 tank is leeg en zodra die er weer op staat zal het waarschijnlijk ook weer beter gaan is mijn ervaring.

    Afbeelding
    "alcohol lost niks op,
    maar ja, melk daarin tegen ook niet...."

    Youssef

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 13
    • Geregistreerd: do 14 maart 2019, 14:56
    • Woonplaats: Zoetermeer

    Re: Anubias en verzorging

    Berichtwo 27 maart 2019, 20:05

    Mooie vis :lol: .
    Ik heb ook het probleem gehad, ik heb hem in de schaduw gezet en hij is nu HUGE :D (om de week snoeien)

    Keer terug naar Aquariumplanten algemeen

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron