[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4885: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4887: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4888: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4889: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3922)
Aquascaping-forum • Toon onderwerp - Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

Het is nu do 18 apr 2024, 16:34

  • PortaalForum Inrichting Deel je Layout

  • Zoeken

    Categoriën

    Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Deel hier je onderwaterlandschap, ontvang tips of laat zien waar je trots op bent!
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtzo 29 okt 2017, 22:20

    Bijlagen
    IMAG1292.jpg
    schuin boven aanzicht van de nieuw ingeplante scape.
    IMAG1289.jpg
    O/1, mijn eerste echte poging
    IMAG1287.jpg
    Hardware en de planten verzameld zodat het samen gebracht kan worden tot een prachtige aqua-scape. Althans dat hopen we
    Laatst bijgewerkt door Niek op za 30 dec 2017, 10:32, in totaal 2 keer bewerkt.
    --- Niek ---
    Avatar gebruiker

    Corné

    Level: 4

    Level: 4

    • Berichten: 482
    • Geregistreerd: zo 08 nov 2015, 11:26
    • Woonplaats: Wateringen

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtma 30 okt 2017, 13:52

    Mooie aquarium Niek.
    Het geeft altijd veel voldoening als je van een zelfgemaakte creatie genieten kan.
    Ik wens je een probleemloze voortzetting en ik kijk uit naar de updates!


    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtzo 05 nov 2017, 21:59

    En zo is een week voorbij gegaan. Tijd voor een kleine update.

    Op het eerste oog
    De Monte Carlo zit voor 90% nog op zijn plaats. De laatste drijvers zijn van enkele dagen geleden. Ze ogen nog netjes fris en gezond groen. Daar dus nog geen problemen gespot.

    De reineckii staat vanaf het eerste moment solide in de powder soil, behalve dat ik de rode kleur wat flets vindt lijken ze geen comentaar te leveren over hun nieuwe standplaats.

    Als laatste de Pogostemon helferi, deze vertoont wat bruine aanslag op enkele blaadjes. Niets om direct mezelf zorgen over te maken, het wordt niet merkbaar groter en het is slechts op enkele blaadjes.

    De co2 vliegt vrolijk door de aquarium en de dropchecker geeft een mooie groene kleur. Niet zo diep groen als gehoopt maar zeker groen genoeg.

    Al met al oogt de aquarium mooi, helder en onbezorgd
    IMAG1297.jpg
    O/1 week 1

    De beleving
    Week 1 is voorbij gevlogen. Wel was het 50% per dag water wisselen wat lastig soms te combineren met de rest van de dag. Maar het lijkt de planten niet uit te maken of je het water wisselt om 18:00 of 1:00.

    Het enige wat me nog steeds stoort is de niet recht blijvende lilly pipes en sinds een paar dagen een brommende kast vanwege de eheim die toch wat trillingen door geeft aan kast. Gelukkig zijn beide op te lossen :lol:

    Ik ben benieuwd naar week twee, hopelijk mag dat ook een update zijn zo positief als deze.
    --- Niek ---
    Avatar gebruiker

    Corné

    Level: 4

    Level: 4

    • Berichten: 482
    • Geregistreerd: zo 08 nov 2015, 11:26
    • Woonplaats: Wateringen

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtzo 05 nov 2017, 22:06



    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtma 06 nov 2017, 21:05

    Ik hoop niet dat we te laag zitten corne. De echte kleur groen is moeilijk te schatten. Het is in elk geval groen, eerder blauw groen dan geel groen. Maar ik denk dat we save zitten, gebruik naast de dropchecker ook test strips. Deze geven 25 mg/l co2. Iets onder de waarde van 30mg/l waar de test vloeistof op gebaseerd is.

    Als de bubbelcounter erbij zit dan wordt het wat makkelijker om met de hoeveelheid te spelen, nu is het toch een beetje blind varen op de output van de diffuser.

    Kleine update nog van vandaag, de Monte Carlo is aan het bellen blazen geslagen. Ziet er wel grappig uit, maar hopelijk ook een goed teken dat het graag wil groeien.
    --- Niek ---
    Avatar gebruiker

    Corné

    Level: 4

    Level: 4

    • Berichten: 482
    • Geregistreerd: zo 08 nov 2015, 11:26
    • Woonplaats: Wateringen

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtma 06 nov 2017, 21:59

    Zichtbare assimilatie van de MC is opzich een goed teken!
    Maar wel goed opletten hoor, je hebt altijd minder CO2 in je aquarium dan je denkt.

    Zou de strips dumpen en minimaal een druppeltest gebruiken. Nog beter is natuurlijk een pH pen.


    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtdi 14 nov 2017, 23:00

    Wederom meer dan een week voorbij, de waterwissels zitten op 50% om de drie dagen en het ziet er lekker fris groen uit. Tijd voor een kleine update.

    Het aanzicht
    Mc, groeit, bubbelt en er zijn zichtbare wortels te zien die de soil in graven. De meeste vooruitgang is dan ook hier te zien. Het verschil met week 1 is erg goed te zien op foto's.

    Bij de reineckii staat nog niet heel veel verandering op het programma lijkt het wel. Ze laten echter ook niet merken dat ze het niet naar hun zin hebben.

    Pogestemon, daar twijfel ik nu steeds meer over. Ze doen het goed, zeker het bosje achterin. Maar het kleurverschil met de mc is miniem. Daarom loopt het wat in elkaar over en is er wat minder contrast, dat is jammer want wellicht had het met een iets donkere kleur groen net wat spannender geleken.

    Ben nog steeds zeer tevreden met de voortgang, de aquarium oogt lekker fris en helder.
    IMAG1301.jpg
    O/1 week 2

    De beleving
    Week 2 is voorbij gevlogen. Alle water wissels gehaald, het is om de dag dan ook wat makkelijker dan elke dag. Je wordt er ook handiger in moet ik zeggen.

    Het enige wat mij sinds vorige week op valt is dat de eheim pomp toch wat meer geluid maakt dan dat ik verwacht had. Hij bromt wat met een lage toon. Of hij nu in de kast resoneert of er iets mee is waardoor hij niet lekker loopt dat moet ik nog uitzoeken.

    Deze update dus ook gelukkig erg positief. Ik moet ook bekennen dat ik blij ben dat er gewoon water in de aquarium is gegaan en geen dry start. Het is toch een aquarium en geen plantenpot.

    Voor de komende week blijft de hoeveelheid brand uren van de daytime hetzelfde, 6 uur per dag. Co2 is ook nog steeds op gelijk niveau. Wel wordt het tijd om mezelf eens in te gaan lezen wanneer de bewoners er in mogen trekken.
    --- Niek ---
    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtwo 22 nov 2017, 22:48

    De tijd is weer verder gekropen. Alles draait nog steeds zoals het moet en de plantjes groeien er lustig op los. Zelfs de reineckii lijkt zich te gaan ontwikkelen. Nog geen nieuwe blaadjes, maar wel is de kleur wat roder geworden.

    IMAG1309.jpg
    O/1 week 4

    Tot mijn spijt zag ik wel wat draadjes in het aquarium, al is het slechts een enkel draadje het geeft wat onrust. Voor nu heb ik ze er uit gevist en we gaan het eens scherp in de gaten houden. Het water wisselen gaat onder tussen stug volgens ADA schema door.

    Wel is er een klein succesje geboekt met de Eheim pomp, hij is stil. De kast resoneerde toch en met een paar dempende matjes is het (eindelijk) stil in de woonkamer.. wat een genot om in rust naar de pracht en praal te kijken.

    De aquarium draait ook nu nog steeds zonder verwarming. Vandaag de temperatuur eens gemeten na een water wissel. Voor de wissel was hij 19 graden, na de wissel 15. Het valt me mee, zeker de waarde voor de wissel. Het voelde kouder aan.

    We gaan weer op naar volgende week, we kunnen dan hopelijk de bewoners gaan voorbereiden op de terug keer. Naast planten pracht ook wat beweging onder de kunst zon :)
    --- Niek ---

    Hague

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 39
    • Geregistreerd: za 09 dec 2017, 23:03

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtzo 10 dec 2017, 04:59

    Leuk topic, wil binnen kort ook een bakje starten. Dus topic zoals deze zijn Heerlijk op te lezen


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Avatar gebruiker

    Niek

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 64
    • Geregistreerd: ma 21 aug 2017, 19:42

    Re: Dennerle Cube 30L scape - "O/1"

    Berichtzo 10 dec 2017, 23:05

    Dank je wel en leuk te horen dat het je bevalt. Zeker starten, het is een hele mooie hobby. Maar kennis maakt het wat makkelijker dus ga vooral ook door met er veel over te lezen.

    Soms met sinterklaas
    Helaas deze keer een update die veel minder positief is dan alle voorgaande verhalen. Des al niet te min toch het vermelden waard.
    De tijd is snel verstreken,
    zelfs de sint is al naar Spanje uitgeweken.

    Het voort schrijden van de tijd brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. De aquarium is bevangen door drie soorten algen op dit moment. De klassieke bruine alg, een groene welke zich op de ruit nestelt en draadalg. De vorige keer had ik deze ongewenste sliertjes al gespot maar nu zijn het er veel meer dan me lief is.

    Daarom vanavond maar stap 1 genomen van het natuurlijk bestrijden van algen: een grote clean up en water wissel. En zoals bij een goede transformatie behoort eerst een foto van voor de schoonmaak

    IMAG1322.jpg
    O/1 voor de schoonmaak week 6

    Het verhaal van de borstel en schaar
    Heel de week was het al een doorn in mijn oog, die groene en bruine vlekken op het glas en glas werk.. met een tandenborstel (medium hard maar niet dat het iets uit maakt denk ik) de ruiten helemaal schoon geborsteld. Ook de stenen zijn grondig schoon geborsteld en zie daar, hun originele kleur is wedergekeerd.

    Tot zo ver het verhaal van de borstel, dan de schaar. Dit is zo'n primeurtje, namelijk de eerste keer dat ik de schaar ook echt gebruik. De vorige pogingen was alleen om soms een stengelplantje wat in te korten, nu was het mijn inziens zaak om de reineckii wat terug te brengen in hoogte. Ook wilde ik de pogestemon kort wieken zodat de blaadjes waar alle draadalg aan zat uit de aquarium gehaald konden worden.

    Zo gezegd zo gedaan, knip knip en nog een paar keer knip en de plantjes zijn een stukje korter. Het resultaat is wel oké. Niet super en eerlijk is eerlijk hoe dit zich precies verhoudt tot het echte scapen, volgens mij voor geen meter. Ik ben nu vooral benieuwd hoe de planten zich herpakken en terug groeien, dus het is meer een soort van experiment.

    Genoeg gechreven, op naar het resultaat:

    IMAG1323.jpg
    O/1 Na de clean up

    De beleving
    De afgelopen weken waren vooral lastig om steeds die algen te zien groeien. Daarover later meer. Er is meer gebeurd en ervaren in die weken.

    Ten eerste, het wateroppverlak moet behoorlijk rimpelen/in beweging zijn en dan hou je de kaamlaag zo goed als weg. Twee weken terug zat die er elke dag ondanks frequente waterwissels steeds op. Blijlbaar zat de outflow te diep in het water, na die verhoogd te hebben naar net onder het water oppervlak is de kaamlaag weg. Wel maakt de outflow door het verdampen van het water nu van tijd tot tijd het geluid van een kabbeld beekje maar dat is een kwestie van soms een beetje water toevoegen.

    Ten tweede, glaswerk breekt als je er te hard aan trekt of te veel kracht op zet. Mijn mini cup diffuser van azaqua brak af tijdens het toevoegen van de nieuw aangeschafte bellen teller (ja, eindelijk weet ik nu hoeveel bellen p/s er de aquarium in gaat ). Gelukkig was het er een met een bochtje dus "for the time beeing" hangt hij even wat te spartelen in de aquarium. Ziet er niet mooi uit maar december is al duur genoeg ;)

    Ten derde, co2 gelijk houden is heel moeilijk met een co2 systeem waar de cilinder eerst helemaal leeg moet voordat het ventiel er af mag. Zeker als je 8 uur op een dag werkt en dus niet op tijd bent om dat te zien. Ik wist dat de cilinder ver leeg was, maar helaas op een dag kwam ik thuis en de drop checker gaf aan: co2 bijna geheel absent. Direct de nieuwe cilinder er onder maar de les geleerd. Dit is geen juiste zuinigheid en we moeten gaan sparen voor een upgrade van de co2

    De persoonlijke vendetta: operatie vernietig alg
    Zoals vermeld algen en ja ik ga de strijd aan. De vorige aquarium ook verloren aan die troep maar toen had ik geen idee wat ik deed en zweefde ik hier nog niet rond. Ik ben dus positief gestemd en we gaan die rotzooi verslaan (hopelijk met wat hulp van jullie allen :roll: :D )

    Stap 1 is gezet. De aquarium is bijna helemaal schoon (die rot draadjes blijven de kop op steken). Water verversing gaat terug nasr 2x per week. Zondag en donderdag nu voor 25% per keer.

    Stap 2 is ook gezet, een nieuwe co2 cilinder en nu 1,2 bellen p/s op dit moment. De flow lijkt goed maar wellicht dat dit naar 2 p/s moet (strip meting geeft 32 mg/l)

    Stap 3 is ook gezet brigthy k als miniral voeding is nu dagelijks 2 pompjes van 1ml wat normaal maar+/- 1,5 per dag moet zijn.

    Stap 4 is hetzelfde gebleven. Licht aan is maar 6 uur per dag.

    Stap 5..... ja dat is nog even de vraag. Ik zit na te denken om wat garnalen in de aquarium er bij te doen om te helpen met de algen. Maar ben nogal bang voor mijn reineckii opgevreten wordt. Heb daar e.e.a over gelezen. Daarom neig ik naar wat slakken (zebra's?) om te helpen maar die eitjes zijn blijkbaar weer een lastige. Geen eenvoudige keuze dus stap vijf.

    Mochten er dus tips zijn, altijd welkom natuurlijk.

    Als laatste nog wat close ups van de aquarium, gewoon omdat het kan.
    IMAG1321.jpg
    O/1 close up van de mc

    IMAG1325.jpg
    O/1 close up van het snoei geweld
    --- Niek ---
    Volgende

    Keer terug naar Deel je Layout

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.