Het is nu do 28 maart 2024, 16:48

  • PortaalForum Inrichting Deel je Layout

  • Zoeken

    Categoriën

    mijn eerste scape: tropische rotskust

    Deel hier je onderwaterlandschap, ontvang tips of laat zien waar je trots op bent!
    • Auteur
    • Bericht
    Avatar gebruiker

    RoyKe85

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: do 05 jan 2017, 17:43

    Re: mijn eerste scape: tropische rotskust

    Berichtma 09 jan 2017, 20:09

    Ja al heel mooi! Hoeveel kilo stenen zijn dat bij elkaar?
    Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.
    Veel succes met je scape..
    Avatar gebruiker

    DJreinders

    -

    • Berichten: 6
    • Geregistreerd: wo 04 jan 2017, 20:38

    Re: mijn eerste scape: tropische rotskust

    Berichtza 04 feb 2017, 11:38

    Dag allen,


    Bedankt voor de leuke en nuttige reacties!

    Intussen zijn we een maandje ver, dus tijd voor een update.
    Het parcours verliep alvast niet zonder hindernissen, maar dit is wellicht eigen aan de hobby ;) .

    Een klein overzichtje:

    1. Al gauw is gebleken dat de voor- en achterwand van het aquarium ernstig begonnen door te buigen. Nu las ik op verschillende websites dat het normaal is dat het glas een beetje buigt, maar wat ik zag baarde me toch zorgen (een buiging van +- 10mm t.o.v. de hechting aan de zijwanden). Ik zag mij daarom genoodzaakt om verstevigingen aan te brengen aan de bovenzijde van het aquarium, door middel van glazen tussenschotten.

    De oorzaak van deze buiging is niet ver te zoeken: het aquarium was oorspronkelijk voorzien van een lichtkap en twee laterale glazen verstevigingen over de lengte van voor- en achterwand. Deze laatste had ik weggehaald omdat deze niet mooi oogden. Dit natuurlijk met een negatief effect op de stevigheid ;)

    Het was allemaal toch even zorgwekkend, maar ik heb de indruk dat de huidige oplossing volstaat.

    2. Hoewel de plantjes in het begin goed gingen groeien, zag ik de groei al snel stagneren. Enkele planten begonnen ook volledig te verslijmen (staurogyne) en de HC zoekt de hoogte op. Eleocharis parvula werd ook volledig wit na het planten en ook de Monte Carlo doet het niet shitterend

    Ik ben er nog niet volledig aan uit wat hiervan de oorzaak kan zijn (voedingsstoffen lijken me voldoende aanwezig) maar vermoed dat het hoofdzakelijk te wijten is aan een tekort aan licht. Ik heb het eens berekend en ik kom momenteel aan 26 lm/L. Hier zoek ik dus nog een oplossing voor.

    3. Door de slechte plantengroei kreeg ik al gauw last van bruine alg. Daarom heb ik toch een aantal snelgroeiende ondersteunende planten toegevoegd om een beter evenwicht te krijgen. Van zodra ik geen nitriet meer waarnam in het water, heb ik ook een legertje van 10 japonica garnalen ingezet. Deze blijken wonderen te verrichten ;)

    4. We hebben hier in de streek al behoorlijk hard water (GH 18) en de vele stenen in het aquarium lijken daar niets aan te verbeteren. Ik ben dus aangewezen op een grote hoeveelheid osmosewater, maar zelfs dan blijft het een uitdaging om de GH-waarde op een aanvaardbaar niveau te brengen en te houden.



    Verder heb ik wat hout toegevoegd (dat bleek moeilijker dan gedacht) en zie ik over het algemeen een positieve ontwikkeling. Ik stel nu vooral mijn hoop op de nieuwe verlichting, waarmee het aantal lumen/l wordt verhoogd naar +- 45.

    De grote steen heb ik voorlopig laten staan. Wel heb ik het zand aan de achterzijde wat verhoogd.

    Van het aantal kilo stenen heb ik eigenlijk geen idee, maar dat het meer dan 20 kg is staat vast :)

    Tips blijven uiteraard welkom!

    Groeten!
    Bijlagen
    Foto 5.JPG
    De eerste bewoners, slakken niet meegerekend
    foto1.JPG
    de situatie vandaag
    Foto 4.JPG
    Bruine algen en toevoegen ondersteunende planten
    Foto 6.JPG
    Glazen versteviging aan de bovenzijde
    Foto 2.JPG
    Stabiliseren van het buigen om de versteviging bovenaan aan te kunnen brengen

    Dave

    -

    • Berichten: 2
    • Geregistreerd: ma 28 jan 2019, 11:55

    Re: mijn eerste scape: tropische rotskust

    Berichtdo 07 feb 2019, 09:56

    Erg mooi ingericht en redelijk vergelijkbaar met hoe ik het wil gaan inrichten dus ik kan jouw foto's wel goed als inspiratie gebruiken :)

    Ik heb een paar vragen voor je:

    1. Hoe groot is jouw aquarium (afmetingen bodem en aantal liters)
    2. Welke afmeting hebben die grote stenen bovenop links en rechts?
    3. Heb je iets onder je stenen liggen om de glasplaat te beschermen?
    4. Wat ik op de azaqua website lees is dat deze stenen de KH van het water juist iets kunnen/zullen verhogen, kun jij dit bevestigen/controleren (meten na een waterwissel met osmosewater en meten voor de volgende wissel?

    Blijf vooral updates sturen, erg interessant!
    Vorige

    Keer terug naar Deel je Layout

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron