Het is nu vr 29 maart 2024, 00:00

  • PortaalForum Inrichting Deel je Layout

  • Zoeken

    Categoriën

    Mijn eerste aquascape

    Deel hier je onderwaterlandschap, ontvang tips of laat zien waar je trots op bent!
    • Auteur
    • Bericht

    Tom

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: ma 02 maart 2020, 21:27
    • Woonplaats: Dendermonde - Oost-Vlaanderen - België

    Mijn eerste aquascape

    Berichtzo 15 maart 2020, 14:08

    Hoi allemaal,

    Ik ga er dan, bijna, ook eens aan beginnen.

    Het is mijn eerste aquarium ever en dus ook mijn eerste aquascape, dus best wel spannend.

    Hieronder alvast wat foto's van het aquarium, aankopen en mogelijke scape.

    Alleen twijfel ik nog over de planten. Als "groentje" heb ik nog te weinig kennis en zie ik ook nog niet "verder" dan de hardscape.

    Om een of andere reden staan er ook 2 foto's omgedraaid tenzij je ze vergroot bekijkt. :?:
    Bijlagen
    Aquascaping 4.jpg
    Het Aquarium
    Aquascaping.jpg
    De aankopen
    Aquascaping 1.jpg
    Het test aquarium
    Aquascaping 2.jpg
    Wat zand erbij..
    Aquascaping 3.jpg
    De hardscape

    Tom

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: ma 02 maart 2020, 21:27
    • Woonplaats: Dendermonde - Oost-Vlaanderen - België

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtdi 21 apr 2020, 18:24

    We zijn ondertussen weer enkele weken verder. Het heeft even geduurd maar hier zijn terug wat foto's. :)
    Bijlagen
    Scape 9.jpg
    Al wat minder troebel.
    Scape 8.jpg
    Plantjes erin.
    Scape 7.jpg
    Een pad proberen maken.
    Scape 6.jpg
    Bovenaanzicht.
    Scape 5.jpg
    Rotsen erin en soil erin.
    Scape 4.jpg
    Lavasteentjes erin.
    Scape 3.jpg
    Het test aquarium.
    Scape 2.jpg
    Scape 1.jpg
    Het originele plan toch nog aangepast op het laatste moment.

    Tom

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: ma 02 maart 2020, 21:27
    • Woonplaats: Dendermonde - Oost-Vlaanderen - België

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtdi 21 apr 2020, 18:38

    Oei, dat ging verkeerd. :lol: Moest in omgekeerde volgorde zijn maar soit, je begrijpt het wel. :oops:

    Paar opmerkingen...

    Voor het pad heb ik gewoon wit grind gekocht...achteraf bekeken had het waarschijnlijk mooier geweest met La Plata zand.
    Ook heb ik de fout gemaakt van het water in mijn aquarium te gieten tegen het raam ipv met een bord eronder waardoor, en dit zie je in de linker benedenhoek, het een put maakte in de soil en er wat planten gingen drijven.
    Ik weet ook nog niet wat er allemaal bestaat van aquariumplanten en op wat je letten moet dus ik heb mij gewoon gehouden aan voor, midden en achter plant bij het kiezen van.

    Ondertussen staat mijn aquarium nu al 6 dagen te draaien. Troebelheid is weg en sommige plantjes doen het goed, denk ik, want ik zie precies wortels schieten.

    Alleen bij 1 plant (Heteranthera zosterifolia) worden de onderste bladeren precies wat bruiner. Dus vandaar de vraag, aan wat kan dit liggen? Te veel of te weinig licht? Licht brand 10 uur maar met een tussenpauze. 4 uur smorgens en 6 savonds.
    Of te weinig/veel voeding? Ik heb van Sera Flore 1 2 3 en 4 staan, waarvan ik dagelijks een beetje in de aquarium doe.
    Is het slim/beter om nu al een deel water te verversen of wacht ik tot ik een week of langer staat te draaien?
    Want het ene forum zegt dit, het andere zegt dat.. :)

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtwo 22 apr 2020, 13:09

    Ziet er goed uit!

    Ik weet niet op al je vragen een antwoord maar:
    Het kan zijn dat de bladeren wat bruiner worden / vergaan omdat de plant moet wennen aan onder water staan. Sommige planten worden boven water gekweekt. Dit zou een oorzaak kunnen zijn.

    Zelf vind ik in het begin 10 uur licht best veel, gemiddeld heeft men 8 uur maar goed dat hoeft niet per se kwaad te zijn.

    Meet je je water waarden? Dan weet je of je te veel of te weinig voeding toevoegt. Meten is weten. ;)

    Ik houdt in het begin van mijn aquarium opstarten altijd het water ververs advies aan dat ADA bij Amazonia aangeeft. Oftewel: (source: https://www.azaqua.nl/aqua-soil/aqua-soil-amazonia)
    1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
    2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
    3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
    4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

    Hopelijk kun je hier wat mee! :D

    Tom

    Level: 0

    Level: 0

    • Berichten: 12
    • Geregistreerd: ma 02 maart 2020, 21:27
    • Woonplaats: Dendermonde - Oost-Vlaanderen - België

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtwo 22 apr 2020, 15:20

    Hoi Arjen,

    Ik heb vandaag het aantal uur (LED) van 10u naar 8u veranderd. Daglicht heeft hier niets mee te zien hé dacht ik?!

    Om te meten heb ik enkel de strips van Sera liggen. 100% nauwkeurig is dit volgens mij wel niet.
    Meet je dan elke dag of wekelijks?

    Het water heb ik zonet ook voor ongeveer de helft ververst.
    Tnx voor de tip! Ik hou het ADA advies even aan.

    Ik hoop dat hiermee de planten erdoor komen..if not, de planten uit de soil halen en er nieuwe in plaatsen lijkt mij niet zo evident eens opgestart :/

    Arjen

    Level: 1

    Level: 1

    • Berichten: 109
    • Geregistreerd: ma 07 mei 2018, 16:16
    • Woonplaats: Gelderland

    Re: Mijn eerste aquascape

    Berichtdo 23 apr 2020, 15:31

    Direct zonlicht wordt over het algemeen niet zo gewaardeerd, maar daglicht zou niet uit moeten maken nee.

    Nee klopt, test strips zijn wat minder nauwkeurig dan druppel tests, een mooie testset is de testkoffer van Sera. Wat duurder in de aanschaf maar gaat wel super lang mee. Zelf test ik 1x in de week, maar je zou als je nog op zoek bent naar de juiste dosering plantenvoeding wat vaker kunnen testen tot je de juiste balans gevonden hebt. En dan zou wekelijks testen om te checken of het niet 'ophoopt' moeten volstaan. Maar dat is wat ik doe, dus wellicht hebben anderen hier een andere mening of manier voor. :D

    Ja ik zou het ADA schema wel aanhouden, in het begin laat de bodem veel stoffen los en dat wil bij te weinig verversen wel problemen veroorzaken.

    Grote kans dat je plant gewoon even moet wennen hoor!

    Keer terug naar Deel je Layout

    Wie is er online

    Geregistreerde gebruikers: Geen geregistreerde gebruikers.

    cron